Hårt arbete, tålamod och hängivenhet kan vara nyckel till framgång
2024-03-04Vår alumn Julia Bengtson från Borlänge har en diger musikutbildning med studier vid Musikkonservatoriet Falun, en utbytestermin vid Norges Musikkhøgskole i Oslo och inte minst en examen i musikproduktion från Musikhögskolan Ingesund. Nu studerar hon på fria musikerprogrammet vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Var det självklart för dig att bli musiker och musikproducent?
- Nej, absolut inte. Jag läste naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och tänkte att jag skulle bli något ”riktigt” som till exempel läkare eller så vilket många av mina kompisar siktade på. Jag har dock alltid hållit på mycket med musik och började spela fiol sommaren innan jag fyllde fyra år. Jag gick på musikskolan under hela min uppväxt och spelade men såg musiken mer som en hobby. När jag tog studenten tog jag ett sabbatsår för att fundera på vad jag ville göra härnäst. På timing och tur hamnade jag på Musikkonservatoriet Falun, trots att jag hörde av mig med min ansökan alldeles för sent, och tänkte bara att jag skulle gå ett år som en kul grej. När det sen blev dags för nästa steg och alla mina kompisar började söka folkhögskolor och andra högskolor kände jag ”men om jag inte håller på med musik nästa år, vad gör jag då?”. Jag började leta runt och hittade Musikhögskolan Ingesund och musikproduktionsprogrammet. Så mitt vägval när det gäller utbildning och karriär har verkligen varit på volley.
Hur kom det sig att du valde att läsa på musikproduktionsprogrammet på Ingesund?
- När jag insåg att jag ville fortsätta med musiken hade de flesta andra utbildningarna som hade kunnat vara aktuella för mig stängt för ansökan. Turligt nog låg ansökningsperioden för musikproduktionsprogrammet på Ingesund senare på våren, så jag hann precis in med min ansökan. Återigen – timing och tur och volley. Jag är otroligt glad att det var på just Ingesund jag hamnade!
Du är folkmusiker och utforskar samklang mellan fiol, sång och elektronik. Är du ensam om denna nisch eller har du fler kollegor som jobbar inom samma genre?
Visst har jag kollegor som rör sig i samma härad! Sara Parkman, Samuel Långbacka, eller Looptok som han kallar sig, och bandet Ævestaden är några exempel.
Är det viktigt att hitta en egen nisch?
Både ja och nej. För mig handlade det om att hitta en nisch som jag kunde djupdyka inom, det fick liksom sätta en riktning. Då blir det lättare att motivera konstnärliga val, om man kan sätta dem i relation till en viss nisch. Det hamnar liksom lite utanför en själv på ett sätt som jag tycker om. Sen finns det också en styrka i att vara bred!
Musikbranschen är tidvis tuff och utmanande. Vad bör en blivande musikproducent tänka på? Behöver du vara lika intresserad av att marknadsföra dig själv som du är av musik?
- Framförallt tycker jag att du måste låta det ta tid. Det behövs hårt arbete och tålamod, det kan låta hårt men det är också sant. Den som går och väntar på att bli upptäckt riskerar att få vänta väldigt, väldigt länge. Visst handlar det lite om tur, men mest handlar det om att ge dig själv förutsättningar. Det var väl Ingemark Stenmark som sa det; ”jag vet inget om tur, jag vet bara att ju mer jag tränar desto mer tur får jag”. Jag tror stenhårt på att kontinuitet är nyckeln. Så länge du kan och vill fortsätta såg gör det! Utdelningen kommer. Och marknadsföring – den börjar ju med att du är lätt att jobba med, kommer i tid och så vidare. Jag tycker kanske också att det är mer värt att lägga ner tid på det du vill marknadsföra än att ha marknadsföringen som ett självändamål. Förbered din portfolio med dina låtar och det du gör, ha dina länkar redo, gör färdigt dina projekt. Då blir det lättare att marknadsföra dig själv, när det finns något konkret att peka på. Det är alltid mycket lättare att höra på musik i stället för att prata om den. Din hängivenhet i det du gör kommer att skina igenom.
Om du vill utbilda dig till musikproducent - varför ska du välja musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan Ingesund?
- För att det finns en otrolig kompetens här och det är en miljö, både i lokalerna och i de natursköna omgivningarna som är väldigt lyxig att få vara i. En av styrkorna som skolan har tycker jag är att den ju är lite mindre. Man lär känna de flesta som går på skolan, och lärarna kan få överblick över varje enskild student. Det i sin tur gör att man får en mycket mer individanpassad utbildning, på en väldigt hög nivå. Skolan är aldrig helt stängd vilket gör att man har maximal tillgång övningsrum, studio och så vidare. Det är verkligen något som gör skolan unik!
I dagarna har du fått ett stipendium hos Veronica Öhmans Stipendiestiftelse, stort grattis!
Veronica Öhmans Stipendiestiftelse ingår i Fredrika Bremer Förbundets Stipendiestiftelse, och i kriterierna går det att läsa att det handlar om att uppmuntra unga kvinnor som utbildar sig inom musik- och kulturområdet och mottagare ska förena tradition med upptäckarlust och vidsynthet med kvalitet och kunskap. Hur viktigt är det att kvinnor uppmärksammas inom musik- och kultursektorn?
- Det är superviktigt. Musikbranschen är ju till stor del mansdominerad, inte minst inom musikproduktion. Det är otroligt viktigt att alla, oavsett kön, etnicitet, bakgrund och så vidare, ges möjlighet att synas och höras. Alla vinner på det. Det ger möjlighet till ett bredare uttryck i branschen, och det känns fint att kunna vara en del i det ledet. Det är många kvinnor som har gått före mig och kan jag gå före någon annan är jag jätteglad.
Hur ska du förvalta ditt stipendium?
- Jag ska använda stipendiet till en fördjupning i scenografiskt ljus som jag håller på med just nu, och så kommer det delfinansiera en ny stråke. Blir det något över så går det direkt till mitt debutalbum som kommer till hösten. Håll utkik!