SVT och Live Nation föreläste om sina produktioner
2024-03-08Det har varit melloyra i Karlstad då en av deltävlingarna hölls i Löfbergs arena lördag 2 mars. I samband med eventet bjöd arrangörerna och producenterna SVT och Live Nation i samarbete med Karlstads kommun, in studenter och elever vid utbildningar som anknyter till den här typen av produktion till en föreläsning på Karlstads universitet. Studenter vid musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan Ingesund deltog.
Föreläsningarna inleddes med Therese Hädinggård, som jobbar på Warner Music som Marketing Manager/Label Manager efter sju år på Ten Music Group. Therese har jobbat med artister som Benjamin Ingrosso, Theoz och Medina. Therese är också en av initiativtagarna till Släs som står bakom konceptet ”Her Songs For Him” som är ett låtskrivarcamp för kvinnor för att hitta nya öppningar för kvinnor och icke-binära att ta större plats i musikbranschen.
Sen tog Christian Nielsen, produktionsledare Melodifestivalen och Backstage Manager, Eurovision Song Contest 2024, vid och pratade om utmaningarna kring den svenska Melodifestivalen samt den stora finalen. Alexandra Bitterlich, turnéledare, artisansvarig, turnéproduktion, Offstage Agency, avslutade.
Vad krävs för att arrangera ett stort event?
Temat var hur det är att jobba inom event, med allt från marknadsföring till projektledning av stora produktioner. Ett tillfälle för att få inblick i hur det är att arbeta inom underhållningsbranschen och hur det kan fungera bakom kulisserna.
- Föreläsarna berättade om sina erfarenheter, hur de kommit in i branschen och vad som är viktigt att tänka på om man vill komma in i branschen, säger Marita Närtell, strateg på näringslivs- och turismavdelningen, Karlstads kommun. De berättade om Melodifestivalen och upplägget för att få ett så brett musik och artistutbud som möjligt. Och de berättade om avtal, artistmöten och den kreativa processen. För vår avdelning som ibland bokar artister och jobbar med företag som verkligen bokar artister var det nyttigt att höra hur de som representerar artisterna tänker och att en ”rider” bara är ett förslag och förhandlingsbar tills man kommit överens och artisten är på plats, då gäller det man kommit överens om. Föreläsningen blev extra bra tack vara studenternas många frågor, bland annat om vad som är viktigt för att få jobb, vilka personliga egenskaper som kan vara viktigast och hur man praktiskt går tillväga när man skickar in ett bidrag till Melodifestivalen.
Positivt med utbyte av erfarenhet och kunskap
Flera studenter från musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan Ingesund var med på föreläsningen. En av dem var Johan Hessel.
- Givetvis är det kul att få höra om evenemang och produktioner med stora aktörer och SVT och Live Nation. Det är inte alla som får chansen att höra från direkta källor som dessa, så informationen är intressant att ta emot, särskilt när man själv efter föreläsningen kan fråga frågor till självaste teamet. Detaljer som hur en artists schema är upplagd under en mello-vecka och hur teamet bakom kulisserna arbetar inom evenemangen är ovanligt att få höra om.
David Engström, programledare för musikproduktionsprogrammet tycker att det är positivt när stora aktörer inom underhållningsbranschen bjuder in till att dela med sig av sin kompetens samt att utbyta kunskap med de som utbildar sig inom deras gebit och snart ska ut i arbetslivet.
- Det är roligt att få den här typen av erbjudanden från externa aktörer och att de visar intresse för utbildningar som relaterar till branschen. På det sättet kan vi ha ett utbyte och samarbete med olika typer av företag och aktörer inom vår sfär, oavsett vem det är som bjuder in.