Ny rapport om skolmiljö, mobbning och hälsa
2012-12-17Andelen pojkar och flickor i årskurs 9 i Värmland som anser att det är stökigt och bråkigt i klassrummet minskade med 28 procent respektive 26 procent från 2008 till 2011. även andelen elever som störs av nedskräpning och förstörelse i skolan minskade kraftigt. Det visar en färsk forskningsrapport om skolmiljö, mobbning och hälsa skriven av professor Curt Hagquist vid Centrum för forskning om barns och ungdomars psykiska hälsa vid Karlstads universitet.
I rapporten redovisas data om värmländska niondeklassares situation i skolan och på fritiden. Redovisningen baseras på material som insamlats i forskningsprojektet Ung i Värmland. Datainsamlingar med hjälp av frågeformulär har genomförts 1988, 1991, 1995, 1998, 2002, 2005, 2008 och 2011. Mer än 23 000 niondeklassare har hittills deltagit.
Forskningsrapporten för perioden 1988–2011 förmedlar en väsentligt ljusare bild av elevernas upplevelser av sin skolmiljö än tidigare rapporter.
Relationerna till lärarna visar en svagt uppåtgående positiv trend sedan 1988, samtidigt som de upplevda möjligheterna att få lärarhjälp visar en svagt nedåtgående kurva för motsvarande period. Som helhet har elevernas möjligheter att påverka sin studiesituation ökat.
Mönstret för mobbning är inte entydigt. Bland flickor är andelen mobbade högre 2011 än 1988 medan nivån är oförändrad bland pojkar. Från 2008 till 2011 har det bland pojkar, men inte bland flickor, skett en kraftig minskning av andelen som uppger att man har varit med om att mobba en annan elev.
Här kan du ladda ner rapporten som PDF.