Faktorer som samvarierar med högstadieelevers språkfärdighet i engelska
Hur överbryggar man de stora skillnader i elevers måluppfyllelse som upplevs av många engelsklärare?
Det är en utmaning för lärarna att erbjuda en likvärdig utbildning för alla elever och att stötta dem som har svårt att målen samtidigt som de stöttar och utmanar de högpresterande eleverna i deras lärande. Det här projektet har som målsättning att systematiskt identifiera skillnader i elevers engelska språkfärdighet, undersöka vilka faktorer som korrelerar med dessa skillnader, samt att utveckla och utvärdera material och strategier för lärande och undervisning som gör det möjligt för lärarna att stötta alla elever och hjälpa dem att utveckla sin språkfärdighet. Syftet med projektet är att identifiera arbetssätt som stöttar alla elever i ett heterogent klassrum och som främjar måluppfyllelsen samtidigt som eleverna behåller eller utvecklar sin känsla av självförmåga och glädje i språkinlärningen.
Projektledare är Andrea Schalley. Marie Tåqvist och Marika Kjellén deltar och samarbetar med lärare från fyra olika skolor i Värmland.
Detta är ett ULF-projekt med stöd från ULF, LUN och CSL som pågår fram till slutet av 2024. Projektet är även samfinansierat av involverade kommuner.