Gemensamma studier ger bra resultat
2011-05-27Som ett extra stöd om studierna blir tuffa. Supplemenatal Instrutcions är systemet där tidigare studenter leder studiegrupper, där kan studenterna kan diskutera utmaningar och lösningar.
Supplemental Instruction (SI) sedan vårterminen 2010 erbjuds alla studenter på kurser som lärarna märker är extra svåra. Det handlar om kurser där flera studenter hoppar av eller inte klarar sina tentor, och som visat sig vara avgörande för de fortsatta studierna.
På SI-mötena jobbar SI-ledaren och studenterna tillsammans med att repetera, lära sig mer och skapa en djupare förståelse. SI-ledarens viktigaste roll är att få gruppen att tillsammans lösa uppgifter och lyfta frågor för diskussion. Statistik från tidigare kurser där möjligheten till att delta i SI-programmet funnits, visar ett tydligt samband mellan deltagande på SI-möten och bra resultat vid tentamen.
Inspiration till upplägget har Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT hämtat från Lunds tekniska högskola. Varje SI-ledare får en utbildning av studievägledarna Christina Snell och Elisabeth Sandlund, som tillsammans med forsknings- och utbildningssamordnaren Bengt Hällgren anpassat SI-programmet till fakultetens behov.
- Studenter som deltar i alla eller nästan alla SI-möten gör bättre resultat på tentan än studenter som deltar i få eller inga SI-möten, berättar Bengt Hällgren.
SI-ledare en viktig roll
En SI-ledare är en student som har klarat kursen med bra resultat och som fått utbildning i SI-metoden. Alla SI-möten leds av en SI-ledare och en av dessa är Beate Lange, student på ekonomprogrammet. Hon tycker att det är väldigt givande för henne att vara med och hjälpa till.
- Det är första gången jag får diskutera och dela med mig av vad jag har lärt mig. Jag får fördjupa mig i det jag själv har läst förut, fast nu i en annan roll än som student.
Uppmanar fler att ta chansen
Två studenter som har tagit tillvara möjligheten att gå på SI-möten för att lära sig mer är Elin Karlsson och Carolin Lövqvist, studenter på ekonomprogrammet. De tycker att metoden är väldigt bra och jämför det med läxhjälp.
- Det blir enklare att fråga om det är något man tycker är svårt. Man kan få en mer personlig förklaring och det blir ofta en bra dialog mellan oss på kursen. Det går inte när man är 150 personer i föreläsningssalen, konstaterar Elin Karlsson.
- Saker blir också enklare om man hör dem igen. Kanske förstod man inte läraren på föreläsningen men då kan man få det förklarat på ett annat sätt med hjälp av de andra i gruppen, berättar Carolin Lövqvist.
- Det är också bra eftersom det utgår från var vi ligger i kursen. Ibland förbereder vi oss för nästa föreläsning och ibland går vi igenom den vi nyligen har haft, tillägger Elin Karlsson.
Att delta i SI-möten är ett erbjudande och inget som är obligatoriskt. Men Elin Karlsson och Carolin Lövqvist tycker att det är synd att inte ta chansen. De har hört talas om att studieresultaten för tidigare SI-deltagare har varit bra och menar att det är väldigt motiverande för dem.