Globala klassrum ger perspektiv på projektledning
2021-05-17Att arbeta i projekt har fullkomligt exploderat de senaste åren. Vid Handelshögskolan finns nu globala klassrum där studenterna själva påverkar utbildningen.
2021 är det inte bara IT-projekt med ingenjörer vid rodret som förknippas med projektledning. Inom Regioner, stat och kommun drivs mycket som projekt och näringslivet är hungrigt på studenter som är väl förberedda. Vid Handelshögskolan erbjuds kursen Perspektiv på projektledning och sättet att arbeta på är både unikt och banbrytande.
Erik Månsson, universitetsadjunkt i företagsekonomi, inriktning projektledning och Henrik Bergman, programledare för magisterprogrammet i projektledning såg covid-situationen som en start på någonting nytt.
- Vi gjorde ett digitalt avstamp, utvecklade vår pedagogik och införde globala klassrum som möjliggör internationalisering på hemmaplan oberoende av pandemin, förklarar Erik Månsson.
Tillsammans med studenterna som tar egna initiativ formas utbildningen tillsammans med Handelshögskolans lärare till att bli en helt ny form av utbildning. Gästföreläsare från Indien och Kina är helt plötsligt inte bara ett önskemål – de finns där i Zoom-rummet. Och föreläsarna är imponerade av de studenter de träffar på skärmen.
Vid en gästföreläsning 11 maj med en gästföreläsare från USA blandades för första gången både svenska och internationella KAU studenter i ett globalt klassrum som omfattade 4 kontinenter. Detta var ett unikt event som skapade nya synergier och möten som studenterna aldrig tidigare upplevt.
- Gästföreläsarna gillar också det här nya upplägget och ser fördelarna med att kunna byta erfarenheter med våra välutbildade och utåtriktade studenter, säger Erik Månsson. Vi ser det här som ett pedagogiskt skifte.
Perspektiv på projektledning är den sista kursen i utbildningen och har i huvudsak två spår. Den mjuka där människan står i fokus – och den mer tekniska där Gantscheman och annat som hör projektledning till får glänsa.
- Jag kommer tidigare från psykologin och har med mig kunskap om ledarskap och grupper, säger Henrik Bergman. Erik har erfarenhet av att ha arbetat i branschen länge. Det unika med den här utbildningen är att vi lär ut ungefär lika mycket av varje del. Studenterna får prova på att arbeta i projekt rakt igenom hela programmet – en helt aktiv pedagogisk utformning.
Trycket på att utbilda sig inom projektledning är stort. Mycket stort.
- Det här är det vassaste magisterprogrammet vi har på Handelshögskolan, förklarar Henrik Bergman. Mellan 150–200 personer söker campusutbildningen och upp till 600 är intresserade av distansutbildningens 35 platser.
Erik Månsson: Mina tidigare kollegor inom både privat och offentlig sektor pratade gott om Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Vi har ett bra rykte och de studenter som har examen i det här har gjort bra avtryck på sina arbetsplatser. Studenterna bygger bort gränsen mellan student och yrkesverksam på ett imponerande sätt.
Några av studenterna sammanfattar sina erfarenheter av pilotutbildningen:
- Vår sista kurs tog steget ut ur böckerna och de vetenskapliga artiklarna. Nu lär vi oss genom erfarenheter och genom att ta ansvar för att våra seminarium blir lyckade evenemang - den kunskapen som bara kan läras genom att göra. Vi kommer närmare verkligheten och får prova våra projektledarvingar.
Åsa Ågren, student, München
- Det bästa med magisterprogrammet i projektledning är utbytet jag haft med mina kursare i form av grupparbeten och diskussioner. Vi har hela tiden haft projekt i fokus och reflekterat mycket kring teamroller, verktyg och vårt ledarskap vilket har varit mycket värdefullt.
Malin Borchies Ahlén, student, Södertörn
- Att beskriva min upplevelse av projektledningsprogrammet och denna projektbaserad kurs är inget enkelt uppgift för min del. Jag ser min resa på Karlstads Universitet som ett privilegie att kunna utforska den ledaren i mig och blir allt mer motiverat att ta de extra steg utanför min komfort-zon för att uppnå ”above and beyond”. De ambitiösa och drivna lärarna har skapat en gyllene möjlighet för oss studenter att inte bara lära oss om projektledning utan att också lära oss om vikten att praktiskt självledarskap för att kunna leda ansvarsfullt och hållbart.
Tina Manochehri, student, Stockholm
- Upplägget på kursen som våra innovativa lärare skapat, där de vågat och trott på oss studenter som Co-creators och integrerat mellan distans- campus- och internationella studenter, har skapat ett globalt klassrum med möjlighet att sträcka oss och gå ”above and beyond”. Vi har fått chansen, och tagit den, att visa att vi i våra studier också kan påverka världen till att bli lite bättre, att inte bara lära oss men att också använda våra kunskaper för att skapa professionella event, och att använda eventen för att ge till de som inte är lika priviligierade som oss, ett viktigt steg mot Project excellence.
Magnus Olsen, student, Arvika