Navigator gav verkstadsföretaget en boost
2023-04-03För att lyckas med att få fart på tillväxten i skalbara bolag krävs det ett utifrånperspektiv som blickar på en verksamhet för att se utvecklingsmöjligheter och förbättringspotential. Den chansen tog verkstadsföretaget Bråruds Mekaniska AB då de deltog i företagsacceleratorn Navigator, där forskare från Karlstads universitet har bidragit med sin expertis i företagets egna omfattande utvecklingsarbete.
Familjeföretaget Bråruds Mekaniska AB startade 1985 och har lång erfarenhet inom tillverkning och bearbetning av komponenter, som leverantör till företag som Valmet, Outotec, Wenmec, GL&V, Uddeholm och TetraPak. Företaget drivs i dag av Anders Westlund och Jörgen Johansson.
Deras bank, Fryksdalens Sparbank, föreslog för Anders och Jörgen att företaget skulle delta i affärsutvecklingsprogrammet Navigator Scaleup, som ett sätt att hitta möjligheter för att skapa långvarig tillväxt. De antog utmaningen.
Stiftelsen Navigator är ett initiativ från Sparbankernas Riksförbund, vars syfte är att ta konceptet Navigator Scaleup vidare. Tanken är att skapa tillväxt i skalbara i mikro- och små bolag, vars ledning och ägare har en vilja och ambition att växa omsättningsmässigt och skapa nya arbetstillfällen. Det deltagande företagen går in i en process under ca två år. Under denna period får de stöd av en navigator bestående av ett behovsanpassat antal personer med olika kompetenser. Dessa handplockas utifrån de behov det specifika företaget har. I Bråruds Mekaniska AB:s fall innebar det en försäljningschef med erfarenhet av underleverantörskap, en forskare inom processorienterad verksamhetsutveckling, en erfaren företagsledare inom processindustrin, samt en affärsutvecklare. Gemensamt för alla fyra är att de har en entreprenöriell erfarenhet och vet hur det är att vara tillväxtledare i ett skalbart bolag.
Forskaren i detta fall är Marie-Therese Christiansson, docent i informatik på Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
- Jag har fått möjlighet att gå in i en coachande roll i ett sammanhang med andra tillväxtkompetenser och med två skarpa företagsledare, vilket har varit mycket givande, menar Marie-Therese. Att matchningen blir rätt i ett så pass långsiktigt och grundligt arbete är viktigt. Uppgiften för oss navigatorer var att få företaget i skick att lämnas över vid ett generationsskifte, där företagsledningen gick in i processen med en viss uppförsbacke, då mycket av arbetet skedde på impuls och inga egentliga strategier fanns på plats.
I en Navigator Scaleup-process träffas företaget och navigatorerna normalt i ca sju möten, en gång per kvartal. Däremellan får företaget olika former av ”läxor” att arbeta med tills nästa gång.
Processen börjar med ett helt vitt papper. Man lokaliserar var i verksamheten det skaver, och fångar upp de höjdpunkter och framgångsfaktorer som redan finns. Målbilder på olika tidsperspektiv sätts upp.
- Mindre företag har oftast inte en sportslig chans att hinna med att göra omvärldsbevakning, säger Anette Rhudin, ordförande i stiftelsen Navigator och initiativtagare till Navigator-konceptet. Än mindre att sätta upp målbilder för den egna verksamheten. Med Navigator Scaleup ges chansen till just detta, att med viss draghjälp ta tag i sin egen situation.
Bråruds Mekaniska AB ser stora värden i att varit delaktiga i en Navigator-process.
- Det var smickrande att vår bank såg potentialen i vår verksamhet. Idag ser vi med helt andra ögon på företaget än vi gjorde innan. Vi har lagt mycket tid på vår utveckling, för att komma framåt behövs det! Vi har fått bättre självförtroende vad gäller vårt företagande. Förut tänkte vi ”Vad vi gör är inte speciellt… ” JO! Det var ändå bästa lärdomen! Vi är rätt bra ändå, menar Anders Westlund och Jörgen Johansson.
En omvälvande och lärorik process
Under processens gång skedde ett löpande utvecklingsarbete. Företaget fick i uppgift att aktivt arbeta med allt från att avsätta tid för strategisk planering, identifiera intressenter, utforma process för nykundsbearbetning, sätta budgetar, definiera och prioritera affärsprocesser, kravställa IT-stöd, producera marknadsföringsmaterial och uttala mål.
Navigator Scaleup-processen startade den igång ett helt annat tankesätt.
- Vad har vi gett oss in egentligen? Allt var ganska överväldigande och rannsakande både på ett personligt plan och företagsmässigt, menar Anders och Jörgen. Från början såg vi oss inte främst som företagsledare, utan snarare som praktiker i verkstan. Planeringen har blivit mycket bättre nu och vi ser allt i ett mer långsiktigt perspektiv. Genom att fördela ansvaret på fler, får vi folk på rätt plats och får ut det mesta möjliga av varje person.
De goda utkomsterna efter tiden med Navigator Scaleup är flera. Ett nytt affärssystem har införskaffats, administrationen effektiviserats, omsättningen har ökat och man har kunnat nyanställa. Och framförallt har modet ökat.
- Vi har tagit en rad nya beslut tagna som sannolikt inte hade gjorts om vi inte hade varit med i Navigator Scaleup. Till exempel en riskanalys. Vi har även gått in i en koncern, vi har alltså blivit uppköpta till en viss procent, det steget hade vi nog inte vågat ta om inte Navigator Scaleup hänt. Detta har varit en otroligt rolig resa, en verklig kick, man växer, säger Anders Westlund och Jörgen Johansson.
Ett vinnande koncept
Det finns ett starkt intresse för Navigator Scaleup -konceptet över hela Sverige, och från stiftelsen Navigator:s håll funderar man även på en uppskalning gentemot övriga Europa. Andra aktörer som varit eller är engagerade i processer är Ideon Science Park, Dalarna Science Park, Science Park Skövde, Create, BizMaker och Glava Energy Center. Företagen har varit från många olika branscher.
Bransch spelar mindre roll för att en process ska få lyckat utfall, det som spelar roll är kompetenserna hos de navigatorer som är inblandade. Och förstås motivationen och förändringsviljan hos företagen själva, menar Anette Rhudin på stiftelsen Navigator.
Man brukar tala om att universitetet har tre uppgifter, utbilda, forska och att samverka med det omgivande samhället.
- Att som forskare vara delaktig i en Navigator Scaleup-process ser jag som ett ypperligt exempel på det senare, menar Marie-Therese Christiansson. Jag tror att detta är en roll som kan komma att bli allt vanligare för att nå ut och göra skillnad: att som coach stötta ett livslångt lärande, där man genom ett expertbaserat frågeställande och ett nyfiket förhållningssätt kan stötta företagsledare att själva hitta och definiera sina strategier, arbetssätt och budskap att förmedla.
Mer information om Navigator Scaleup-konceptet här:
https://www.navigatorscaleup.eu/