Musikaliskt lärande
Alla former av lärande ses som väsentliga att undersöka, inte minst hur undervisning designas och realiseras, vilka förutsättningar som skapas för studenters och elevers lärande samt vilken påverkan lärare har på detta lärande. Även hur musiker, studenter, elever eller andra musicerande erfar och upplever sitt lärande, hur de med olika resurser lär sig att uttrycka och gestalta den musik som spelas samt hur de kommunicerar och samspelar i olika musikaliska sammanhang, genrer och ensembletyper, oavsett ålder och profession, ses som intressant att utforska.
Publikationer inom området:
Forskningsarbeten
- Larsson, C. (i tryck). Estetiskt erfarande i improvisation som transaktionellt meningsskapande. I P. Bouquelon och A. Burman (red.), I rörelse - estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang. Södertörns högskola.
- Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2020). Improvisation i musikundervisningen - tre lärares didaktiska förhållningssätt. Nordic Research in Music Education, 1(1), pp. 81–102.https://nrme.no/index.php/nrme/article/view/2636/4632
- Larsson, C. (2019). Att lära genom improvisation – en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning. Doktorsavhandling, Örebro universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1359697/FULLTEXT01.pdf
- Larsson, C. (2019). A Deweyan take on improvisation as an experience – an example from a Swedish Year 4 music class. I G. G. Johansen, K, Holdhus, C. Larsson och U. MacGlone, (Red.). (2019). Expanding the space for improvisation pedagogy in music – a transdisciplinary approach, pp. 66–81. London: Routledge.
- Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2019). Improvisation in general music education – a literature review. British Journal of Music Education 36(1), s. 49–67. doi:10.1017/S026505171800013X
- Larsson, C. & Öhman, J. (2018). Music Improvisation as an Aesthetic Event. Towards a transactional approach to meaning-making. European Journal of Philosophy in Arts Education 01(3), pp. 85–142.
- Sandberg-Jurström, R. (2022). Creating space for reflections. Meaning-making feedback in instrumental/vocal lessons. Frontiers in Education, Teacher education, 7:842337. Published on-line 14 April 2022. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.842337/full
- Sandberg-Jurström, R. (2017). Kroppsliga uttryck vid sång på en melodifestival. I A. Houmann, K. Johansson & E. Saether (Red.), The soundtrack of your life – en festskrift till Göran Folkestad. Lund: Lunds universitet.
- Sandberg-Jurström, Ragnhild (2016). Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning. Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 17, 167–196.
- Sandberg-Jurström, R. (2015). Kroppen som åskådliggörare av musikalisk mening. I P-H. Holgersson & J-O. Gullö (Red.), Research on Knowledge Formation in and through music. Stockholm: KMH-förlaget.
- Sandberg Jurström, R. (2011). Musikalisk kommunikation i ett multimodalt och socialsemiotiskt perspektiv – att studera kroppsliga, verbala och materiella uttryck. I M. Lindgren, A. Frisk, I. Henningsson & J. Öberg (Eds.). Musik och kunskapsbildning. En festskrift för Bengt Olsson. Göteborg: Art Monitor, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.
- Sandberg Jurström, Ragnhild (2011). A multimodal model for musical meaning-making – design for learning in choir. Designs for learning, 4(1), 8–21.
- Sandberg Jurström, R. (2010). Shaping musical performances. A social semiotic study of choir conductors´ multimodal communication in choir. In U. Geisler & K. Johansson (Eds.) Choir in Focus 2010. Göteborg: Bo Ejeby Förlag.
- Sandberg Jurström, R. (2009). Att ge form åt musikaliska gestaltningar. En socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör (Doktorsavhandling). Konstnärliga fakulteten, Art Monitor; Göteborgs universitet.
Läromedel
- Nolgård, D. (2004). Jazzpiano. Göteborg. Bo Ejeby Förlag.