Nyhetsarkiv för Hnt

2024-09-18
Karlstads universitet tar ett stort steg framåt genom att erbjuda en ny möjlighet för studenter att påbörja högskoleingenjörsutbildningen redan under vårterminen 2025. Som ett av endast två lärosäten i Sverige öppnar Karlstads universitet upp dörrarna till ett vårintag för en högskoleingenjör inom energi- och miljöteknik.
2024-09-17
Mikael Bergenheim, överläkare på Centralsjukhuset i Karlstad, blir adjungerad professor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet. Han kommer att arbeta 40 procent med forskning och undervisning från 1 december, vilket stärker samverkan mellan universitetet och Region Värmland. – Det här är ett nytt grepp som är jättespännande.
2024-09-17

Konferens om hotade arter

Nyheter » 2024-09-17
Den 17–20 september hålls konferensen ”A worldwide exploration of freshwater mollusk study and conservation” vid Karlstads universitet, där ledande forskare samlas för att diskutera hotade arter.
2024-09-16
Sedan 2021 har Karlstads universitet och Believers Church Medical College Hospital i Indien samarbetat för att integrera förståelsen kring holistisk hälsa, i högre utbildning.
2024-09-13

Materialforskning för framtiden

Nyheter » 2024-09-13
Materialforskning vid Karlstads universitet har en lång tradition som forskargrupp. Med stark extern finansiering och i nära samverkan med näringsliv och andra samhällsaktörer tar man nu ytterligare steg framåt för att genom forskningen bidra till en hållbar framtid inom sektorn. – Totalt finns det cirka 40 personer verksamma inom materialforskning, säger Ellen Moons, professor i fysik och en av forskargruppens koordinatorer.
2024-09-10
Vid en internationell konferens i Djerba Tunisien, fick vår gästdoktorand Jose Pablo De la Rosa Gutierrez ta emot pris för sitt konferensbidrag om programmeringsmetod för robotik. – Kollaborativa robotar kan användas inom många olika områden, säger Jorge Solis, docent i elektroteknik. Modern robotteknik, där samverkan mellan människor och maskiner styrs genom programmering och gest-igenkänning, kan tillämpas inom vård såväl som inom tillverkningsindustri.
2024-08-29
Ny forskning vid Karlstads universitet visar att ”pojkaktigt” lekbeteende vid 7 års ålder kan kopplas till både beteendeproblem och autistiska drag. I en studie som inkluderar 718 barn har forskare från Karlstads universitet och Uppsala universitet identifierat tydliga samband mellan könsrollsrelaterad lek och utveckling av beteendemässiga utmaningar.
2024-08-28
Karlstads universitet anordnar tillsammans med Europeiska unionens säkerhetsbyrå (ENISA) och den Europeiska datatillsynsmannen de hybrida konferenserna The Annual Privacy Forum och IPEN 2024, 3-5 september. Med över 400 deltagare förväntas konferensen sammanföra integritetsexperter, ingenjörer, jurister, forskare och beslutsfattare inom både privat och offentlig sektor. – Det är första gången som konferensen anordnas i Sverige och vi hoppas att den sätter Karlstad på cybe
2024-08-21
Forskare vid Karlstads universitet startar nu ett treårigt projekt för miljövänlig tillverkning och ökad återvinning av skogsbaserade material. Kemiska processer ger produktegenskaper som avgör möjligheten till återvinning, där har forskarna redan omfattande kunskap.
2024-08-15
Ett batteri baserat på lignin, en restprodukt från papperstillverkning, det har forskare vid Karlstads och Linköpings universitet samt Chalmers utvecklat. Visionen är att det billiga och hållbara batteriet ska kunna användas i länder där tillgången på elektricitet är begränsad. – Solceller har blivit relativt billigt och många människor i låginkomstländer har dem. Men vid ekvatorn går solen ner klockan sex och då tar elektriciteten slut.
2024-07-30
En grupp utbytesstudenter som var här läsåret 1999-2000 har fortsatt hålla kontakten och setts regelbundet, i sommar var de här igen och återsåg Karlstads universitet. – Helgen 27-28 juli träffades vi på Karlstads universitet igen, en grupp internationella studenter som studerade här 1999 och 2000, säger Lukasz Ingielewicz, som arrangerade träffen.
2024-06-11
Bröderna Maarouf och Asaad Fallaha som läser andra året Maskinteknik och tredje året Civilingenjör Teknisk fysik, arbetar båda som amanuenser där de hjälper andra studenter med matematik – på spelplattformen Discord. Fakulteten HNT har tidigare erbjudit fysiska träffar där studenter kan få hjälp med matematik på plats av mer erfarna studenter, så kallade studiestödjare.
2024-06-11
Avvattning av pappersmassan är en mycket energikrävande del vid papperstillverkning. Ny forskning visar nu att man kan effektivisera processen och samtidigt få en lägre energiförbrukning. – I min forskning har jag tittat på tillverkning av fettresistent papper, det som kallas smörpapper, säger Björn Öman, industridoktorand i kemiteknik.
2024-06-07
Sveriges och Värmlands energiproduktion och energikonsumtion behöver ställas om och i detta sammanhang har begreppet energigemenskaper kommit upp på agendan.