IMP>ACT
IMP>ACT syftar till att bättre förstå och ge rekommendationer om hur man mäter vad elever faktiskt lär sig i utbildning om hållbarhet och klimatförändringar (Sustainability and Climate Change Education, SCCE).

Centralt för att uppnå detta mål är utvecklingen och valideringen av ett så kallat IMP>ACT-assessment framework för användare i policy och praktik.
SCCE är fortfarande relativt nytt i EU-sammanhang. Det finns fortfarande en brist på förståelse för hur effektiv SCCE ser ut och hur dess inverkan kan mätas. Som ett resultat saknas fortfarande en evidensbas för att vägleda beslut för vidareutveckling av program och policyer. Befintlig kunskap är spridd över flera vetenskapsområden och samhällsaktörer, vilket ofta resulterar i underutnyttjade feedbacklopar mellan hur man följer progression och mellan utvärdering och genomförande. Dessa luckor hindrar ett effektivt beslutsfattande och uppnåendet av kunskapsmål inom SCCE.
I kärnan av IMP>ACT-assessment framework är begreppen handlingskompetens (huvudmål för lärande inom SCCE) och ett handlingsorienterat förhållningssätt i undervisningen (nyckelegenskaper för undervisning och lärande i SCCE).
IMP>ACT kommer att utforma och validera ramverket i ett användarcentrerat, iterativt tillvägagångssätt genom småskaliga interventioner, följt av sex storskaliga fallstudier, utvalda för att täcka in det livslånga lärande inom SCCE.
IMP>ACT sammanför ett tvärvetenskapligt konsortium med partners från SCCE:s forskning, policy och praktik. I varje land utvecklar och validerar en nationell intressentgrupp (35 engagerade organisationer) aktivt IMP>ACT-assessment framework, vilket bidrar till dess giltighet och livskraft även bortom projektets livslängd.

