IoT i skolan för var och en
I detta projekt har forskare vid CTF undersökt hur internet of things, IoT, kan användas för att skapa en bättre skolmiljö och stärka elevers hälsa. Projektet genomfördes i samverkan med flera aktörer och utgick från en högstadieskola i Arvika kommun.
Syftet med projektet var att undersöka hur IoT-teknik kan bidra till en bättre elevhälsa. Till exempel hur IoT-teknik kan användas för att mäta barn och ungas hälsa i skolan - mätningar som vanligtvis görs via samtal och enkäter. Forskarna ska föra samman tekniska möjligheter som IoT medför med elevhälsans önskemål och samtidigt bevaka integritetsfrågan.
Målet var att försöka kartlägga vilka data det blivande systemet kan komma att leverera och hur detta kan hjälpa elevhälsan att skapa värde och välbefinnande för eleverna.
Forskningen bedrevs 2021-2022 av CTF tillsammans med Datavetenskap och omvårdnad vid Karlstads universitet i samverkan med Arvika kommun, DigitalWell Arena, Swegon, Serneke och Scaaler IoT Labs.
Projektet var en del i samverkansprojektet ”IoT för hållbar samhällsnytta och ett bättre liv för alla i en sammankopplad värld” som drivs av Arvika kommun som en del av det strategiska innovationsprogrammet för sakernas internet (IoT Sverige). IoT Sverige är ett av 17 strategiska innovationsprogram (SIP) som arbetar för att hitta lösningar på globala samhällsutmaningar och ökad internationell konkurrenskraft och finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.