Nyheter

  • 2025-04-15

    Kundinnovationsdagen 2025

    Tjänsteinnovationsdagen byter namn till Kundinnovationsdagen och genomförs på KCCC den 27 maj 2025.
    – Centrum för tjänsteforsknings (CTF) kunskap om vad kunder behöver, upplever och gör är väldigt eftersökt, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i psykologi vid Karlstads universitet.

    CTF vid Karlstads universitet är ett ledande forskningscentra i Europa med fokus på hur organisationer, privata och offentliga, skapar värde för kunder, patienter och invånare. Intresset för CTF:s forskning är stort bland alla typer av organisationer, nationellt och internationellt.

    – Vi bedriver forskning för att göra kundens, patientens och innevånarens situation bättre och därför är namnet Kundinnovationsdagen mer passande, säger Per Kristensson, föreståndare för CTF.

  • 2025-04-10

    Blogg: Att möta sitt framtida jag

    Din hjärna är en sorts tidsmaskin. Varje dag rör du dig bakåt i minnen, framåt i planer och drömmar. Men trots att vi ständigt reser genom tiden i tanken, är det svårt att få syn på den personen vi faktiskt ska bli. Det framtida jaget känns ofta vagt – mer som en idé än en verklig person. Men vad händer om vi stannar upp och faktiskt försöker möta vårt framtida jag?

  • 2025-04-10

    Forskning om förlängd livslängd på lastbilar

    Hur kan affärsmodeller förlänga lastbilars livslängd och göra dem cirkulära? Vilka krav ställer olika intressenter och hur påverkas affärsmodeller, tjänstedesign och produktdesign? Dessa frågor står i fokus för forskningsprojektet Re:Value – ett samarbete mellan industri och akademi.

    För att framtida cirkulära erbjudanden ska accepteras i transportindustrin måste de möta branschens utmaningar och förväntningar. Inom projektet Re:Value ska forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet utveckla ny kunskap om framtida kunders och användares behov och krav inom området. 

  • 2025-04-01

    Forskarna: Öka det upplevda värdet för lokal mat

    Som lokal matproducent är det en utmaning att ta sig in på marknaden jämte matjättarna. Forskare från Centrum och tjänsteforskning (CTF) träffade tillsammans med Bright Planet och NIFA lokala matproducenter för att diskutera vikten av att kunna berätta om sina produkter på ett trovärdigt sätt.

    Från Centrum för tjänsteforskning och Handelshögskolan vid Karlstads universitet medverkade Peter Samuelsson och Jakob Trischler, lektor respektive docent i företagsekonomi, samt Mikael Johnson, lektor i företagsekonomi, och Fredrik Östlin, innovationsrådgivare.

    Peter Samuelsson och Jakob Trischler berättade om vikten av att lyfta värdet av lokalproducerad mat.

    – Vi konsumenter har på många sätt tappat kopplingen till maten, dess ursprung och människorna bakom den, berättade Peter Samuelsson.

  • 2025-03-21

    Tjänstepodden – en ny podd från Karlstads universitet

    Hur kan företag och organisationer anpassa sig för att skapa bättre kundupplevelser och mer hållbara affärsmodeller? Det är frågor som besvaras i Tjänstepodden. Tjänstepodden är ett resultat av de kurser för yrkesverksamma som projektet ISE erbjuder.

    Med start den 20 mars kommer det ett nytt avsnitt av Tjänstepodden varje vecka under tio veckor. Jenny Karlsson och Maria Åkesson, båda lektorer i företagsekonomi vid Handelshögskolan, har samlat gäster för att utforska vad tjänster är utifrån den forskning som bedrivs vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), vid Karlstads universitet.

  • 2025-03-14

    Ny bok: Handbook of Service Experience

    Per Kristensson och Lars Witell är, tillsammans med Mohamed Zaki från Cambridge Service Alliance, redaktörer för den nya boken ”Handbook of Service Experience” som ger ett övergripande perspektiv på tjänsteupplevelser i affärssammanhang. Boken sammanför aktuell forskning med empiriska fallstudier och fokuserar på kundupplevelser, tjänstedesign, innovation och ledning i den digitala eran.

    – Vi är glada över att presentera denna handbok, säger Per Kristensson, professor i psykologi och föreståndare vid CTF. Då vi fått många förfrågningar om vår forskning kring hur kunder, medborgare och patienter och andra användare upplever organisationers erbjudanden, valde vi att göra gemensam sak med Cambridge Service Alliance vid Cambridge University, som vi sedan flera år tillbaka har goda relationer med. Det är en fantastisk ynnest, och få förunnat, att samarbeta med ett av världens högst rankade universitet i en så viktig fråga som människors upplevelser av tjänsteorganisationer.