Blogg: Affärsmodeller i vår föränderliga tid
2024-09-03Idag pratas det mycket om behovet av affärsmodeller som är anpassade för att skapa hållbara företag som kan överleva i den nya digitala eran. Men vad är egentligen en affärsmodell, och vilket syfte har den? Varför behövs den, och för vem spelar de en roll?
En affärsmodell är, enkelt uttryckt, en modell som beskriver hur ett företag gör affärer, eller med andra ord hur företaget skapar ett kunderbjudande som genererar intäkter. Ju mer abstrakt och otydligt detta kunderbjudande är, desto viktigare tenderar en genomarbetad affärsmodell vara – både för företaget självt och för omvärlden, särskilt för de som vill investera i företaget. Vi som var med på 1990-talet lärde oss den läxan den hårda vägen under IT-bubblan, då företagsidéerna verkade lovande men förmågan att kapitalisera på dem var betydligt sämre. Ur detta sprang ett behov av att hitta verktyg som hjälper till att förstå hur, och om, ett företag eller ett kunderbjudande kan leda till lönsamma affärer och generera tillräckligt med intäkter.
När företag i vardagligt tal pratar om affärsmodell kan detta innebära en stor variation i vad som menas. Vissa företag syftar helt enkelt på sin affärsidé eller sitt kunderbjudande, utan närmare förankring i hur detta ska generera intäkter för företaget. Andra företag har väl genomarbetade affärsmodeller med tydliga idéer om hur och med vem företaget ska skapa sitt kunderbjudande, vilka resurser som behövs, vilka kunder det ska rikta sig till och hur företaget ska få in sina intäkter. Däremellan finns uppsjö av olika verktyg, som till exempel mer traditionella kostnads- och intäktsmodeller, som företag ser som sina affärsmodeller.
En del företag berättar mer än gärna om sina affärsmodeller, särskilt när det gäller att attrahera investerare, medan andra är betydligt mer tystlåtna. Till den senare kategorin hör många av de företag som tillhandahåller plattformar för sociala medier. De vill ogärna avslöja hur de i huvudsak tjänar pengar på att processa och sälja information om sina kunder.
Oavsett om företaget gör sin affärsmodell publik eller inte, är det viktigt att både ha en och att kontinuerligt arbeta med den. Här finns en rad olika verktyg att använda, och ett av de mer kända – kanske till och med det kändaste och enklaste – är det som kallas affärsmodellscanvas, Business Model Canvas. Här består affären, det vill säga hur företaget planerar att skapa värde för sina kunder, av en rad delkomponenter som företaget behöver arbeta med, och som visar hur företaget planerar att skapa värde. Det handlar till exempel om att formulera kunderbjudandet, identifiera kundgrupper, samarbetspartners, vilka resurser företaget behöver ha tillgång till och nyttja, vilket sätt företaget ska leverera erbjudandet på och, sist men inte minst, vilka kostnader och intäkter detta kan generera.
Som med många stödjande verktyg är det viktiga att kontinuerligt arbeta med dem. Att skapa en affärsmodell och sen inte följa upp eller vidareutveckla den leder oftast inte till långsiktig framgång, särskilt inte om företaget är verksamt i en snabbt föränderlig bransch – vilket i stort sett alla branscher verkar vara i dag. Det viktigaste är kanske inte är att arbeta med det vi inom forskningen definierar som affärsmodeller per se, men att ständigt arbeta med att förstå vad företaget erbjuder sina kunder, hur detta skapar värde för kunder och hur det skapar värde för företaget i form av monetära intäkter är viktiga delar i vägen mot framgång.
Detta fokus på intäkter och vinst leder oss in till frågan om hållbarheten i olika affärsmodeller och kontexter. Kan ett företag ha en hållbar affärsmodell i en ohållbar bransch? Kan en affärsmodell i en samhälleligt god verksamhet vara ohållbar? Vad är det som gör en affärsmodell hållbar eller ohållbar? Och hur får man hållbarhet att verkligen genomsyra ett företag? Allt detta är viktiga frågor som det forskas om hos oss på CTF och på andra ställen runt om i världen.
Patrik Gottfridsson, docent i företagsekonomi
Vill du lära dig mer om affärsmodeller kanske vår distanskurs ”Affärsmodeller i en tid av transformation” som startar nu i höst kan vara intressant för dig? Den är speciellt utvecklad för dig som är yrkesverksam och ger fördjupad kunskap om hur du kan använda affärsmodeller för att skapa värde för dina kunder i dagens samhälle.
- Länk till information och anmälan: https://www.kau.se/ctf/ise/aktuella-kurser/introduktion-till-affarsmodeller