Hallå där Per Skålen, professor i företagsekonomi...
2018-11-06...vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Du är en av talarna på Service Convention Sweden 2018 som hålls den 28-29 november på Karlstad CCC, vad ska du prata om?
- Jag kommer att prata om ett aktuellt forskningsprojekt som handlar om musikbranschens digitalisering. Under de senaste 20 åren har musikbranschen, som en effekt av digitaliseringen, förändrats radikalt. Jag kommer beskriva detta som en transformation från varulogik till tjänstelogik.
Varför är detta viktigt?
- Att gå från varulogik till tjänstelogik är en utmaning som många verksamheter står inför i dag eller redan har påbörjat. Det handlar om överlevnad. Det samma gäller musikbranschen. Tidigare konsumerade vi musik genom att köpa skivor eller gå på konserter, i dag streamar vi musik och konserter genom digitala tjänster. I och med denna förändring, som bland annat drivs av konsumenterna själva, är det nödvändigt att förända för att överleva. Värde skapas tillsammans med och av kunder.
Vad krävs för att förändra?
- Att utgå från användarnas behov och samskapa värde tillsammans. Det spelar ingen roll hur bra produkter eller tjänster som erbjuds om de inte uppfyller användarnas behov.
Vad vill du skicka med deltagarna på Service Convention Sweden?
- Förutom att dela med mig av min egna resa som musikkonsument så vill jag förmedla hur digitalisering driver branscher från en varulogik till en tjänstelogik och förklara hur en sådan förändring går till.
Service Convention Sweden samlar offentlig sektor, akademi och näringsliv för att tillsammans reflektera, byta kunskaper och erfarenheter samt för att inspireras i arbetet med att utveckla välfärdssamhället. Konferensen är ett samarbete mellan CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, Karlstads kommun, Landstinget i Värmland och Visit Karlstad AB. För program och anmälan se: serviceconventionsweden.se
Per Skålén är biträdande föreståndare för CTF och professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Per forskar om den digitala transformationen av den svenska musikindustrin och har tidigare bland annat forskat om tjänsteinnovation, vilken roll tjänster har för människors välmående samt hur transformeration från varulogik tjänstelogik går till. Per har bland annat skrivit boken Tjänstelogik (Studentlitteratur, 2016) och publicerat drygt 30 vetenskapliga artiklar.