Steg 5: Kommunikationsplan
En kommunikationsplan är bra att ha för planeringen av interna och externa kommunikationsaktiviteter.
En bra kommunikationsplan för att sprida forskningsresultat ger dig och ditt team det fokus som krävs för att få ett tydligt budskap om projektet samt bidrar till synlighet och trovärdighet för hela organisationen. Beroende på projektets storlek och omfattning kan kommunikationsplanen vara mycket enkel, bara en sida eller mer omfattande.

Så gör du din kommunikationsplan:
Bakgrund och syfte
Beskriv kort bakgrunden och syftet med kommunikationen. Beskriv gärna mätbara mål som kommunikationen ska stötta. Räcker det med att målgruppen känner till det du vill berätta eller ska de få en fördjupad förståelse och ändra sitt arbetssätt? De effektmål du sätter upp har betydelse för vilka aktiviteter och kanaler du väljer.
Effektmål för kommunikationen kan vara:
- att öka medvetenheten i en viss fråga hos till exempel konsumenter
- att öka allmänhetens medvetenhet och kunskap inom ditt forskningsfält och om dina resultat
- att öka kännedom om verksamheten hos allmänheten
- att påverka media, konsumenter, industri och andra målgrupper
Kunskapsmål
Vad vill du att målgruppen/-erna ska kunna? Här kan det vara en skala från ”känna till” och ”räkna upp” till ”förstå”
Attitydmål
Vad vill du att målgruppen ska tycka? Från ”tolerera” till ”vara engagerad”.
Handlingsmål
Vilken motivation vill du att målgruppen ska ha? Från ”tänka sig att göra” till ”kämpa för”. Ska de ”pröva en gång” eller handlar det om förändrade arbetssätt – ”alltid göra”?
Målgrupper
Vilka är målgrupperna? Vilka är prioriterade? Vilka behov och förkunskaper har de? Hur ser deras förutsättningar ut?
För att kommunikationen ska bli framgångsrik behöver du relatera till målgruppens intresse, kunskap och engagemang i de ämnen och frågor du vill kommunicera. Det är hos målgruppen du mäter effekten av det du har planerat för.
Aktivitetsplan
I aktivitetsplanen anger du konkret vad som ska kommuniceras, när, genom vilken kanal och vem som är ansvarig. Den kan vara enkel eller mer utförlig beroende på antal målgrupper och komplexitet
