Program
Inom informatik kan du välja bland flera program, på campus eller på distans. Vi har också fr.o.m. hösten 2025 en magisterutbildning för dataspelsproducenter.
Kandidat- och masterprogram
IT-design: Affärssystem och ekonomi
IT, projektledning och affärssystem (distansprogram)
Masterprogram i informatik (föreläsningar och examination på engelska)
Masterkurser kan också läsas fristående och man kan välja att ta ut en magisterexamen efter studier motsvarande ett år eller en masterexamen efter studier motsvarande två år. Dessa kurser kan ofta läsas på distans.
Magisterutbildning för dataspelsproducenter.
En av många svåra saker inom spelutveckling är att få olika kompetenser att samverka för att skapa en bra spelupplevelse. Karlstad Universitet startar en utbildning för spelproducenter – den roll som leder och koordinerar team. Utbildningen är tvärvetenskaplig, flera olika discipliner kommer att bidra till utbildningen som resulterar i en magisterexamen i informatik. Under hösten/våren 2025/2026 erbjuder vi kurser för den som önskar en utbildning på magisternivå med avslut magisterexamen. Det är ännu inget program utan består av fristående kurser, den första är på 30 hp, Game producer perspectives on game development, och innehåller fyra delkurser:
- Delkurs 1: Game Development in Context (7,5 hp)
- Kursen behandlar viktiga skillnader mellan mjukvaruutveckling och spelutveckling, förklarar ekosystemet runt spelutveckling, samt redogör för grundläggande affärsmodeller för spel.
- Delkurs 2: Agile Game Development Projects (7,5 hp)
- Delkurs 3: Leadership in Game Development Projects (7,5 hp)
- Delkurs 4: Scaling Agile Game Development Projects (7,5 hp)
Under våren 2026 läser man sedan följande två kurser:
- Monetisation of digital games 7,5 hp
- Research methods in game development 7,5 hp
Avslutningsvis genomför man en egen studie som rapporteras i en uppsats på engelska inom kursen:
- Information Systems – Master's Thesis for Game Producers 15 hp.
Vi lägger tonvikt på organisering av mellanmänsklig kommunikation i kreativa projekt men också på förståelse för de olika affärsmodeller som finns inom spel, enkelt uttryckt "hur tjänar man pengar på spel?" – en fråga som omfattar både en mängd olika former av intäktsgenerering men också avpassning av utvecklings- och underhållskostnader till den tänkta affärsmodellen.
Utbildningen innehåller gästföreläsningar från spelbranschen och kommer att blanda teori och praktik, men med tonvikt på det praktiska koordineringsarbete när man skapar spel.
Schemaläggningen av magisterutbildningen för dataspelsproducenter anpassas för att kursdeltagarna ska kunna pendla till Karlstad de dagar då det är föreläsningar, workshops, eller studiebesök (normalt 1-2 dagar i veckan).

