Sista anmälningsdag: Återkoppling och examination (AEX)
Kommande kursperioder
- 2024-09-10 - 2024-11-05 (svenska). Anmäl dig här (senast 3 september).
Målgrupp
Lärare som deltar i bedömning, examination och som ger återkoppling till studenter.
Omfattning
50 timmar, varav ca 30 schemalagt.
Lärandemål och innehåll
Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:
- Använda begreppen formativ och summativ återkoppling för att resonera kring bedömningars olika syften och relationen mellan dessa,
- Reflektera kring examinationsuppgifters design och användning ur ett formativt och summativt perspektiv
- Reflektera kring hur olika former av återkoppling kan användas som stöd för lärande
- Använda etablerade modeller kring bedömning och återkoppling för att identifiera problem och utveckla den egna praktiken
- Designa, motivera och argumentera för en vald examinationsform till en egen kurs kopplat till kursens lärandemål och kursdesign.
Deltagarna introduceras i olika tekniker för att ge formativ och summativ återkoppling. Exempel på tekniker och situationer som kan behandlas:
- Ge återkoppling som stödjer fortsatt lärande
- Ge återkoppling skriftligt, muntligt och med inspelad video
- Låta studenter bedöma sin egen prestation/förmåga
- Mätning och bedömning i stora grupper
- Bedöma förmågor
- Bedöma prestationer i grupparbete
- Motivera betyg och betygsförslag
- Bedöma online
- Använda verktyg för olika slags online-examination (t.ex. Wiseflow, Canvas Quiz, muntlig examination, osv.)
- Använda verktyg för automatisk plagiatkontroll
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar och exempelmaterial tillhandahålls av kursansvarig.
Kursansvarig
Lena Brunzell, universitetslektor
![Lena Brunzell](/files/styles/max_650x650/public/calendar-images/Lena%20Brunzell.jpg?itok=nY6W3YW9)
![Lena Brunzell](/files/styles/max_650x650/public/calendar-images/Lena%20Brunzell.jpg?itok=nY6W3YW9)