Talandet som levd erfarenhet - En studie av fyra barn med Downs syndrom
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal.
I denna avhandling studeras fyra barns tal och talande ur ett fenomenologiskt perspektiv. Barnen i studien har Downs syndrom (DS). Många barn med DS har svårt att utveckla ett tal som lätt förstås av andra. I beskrivningar av deras tal uppmärksammas ofta det som betraktas som avvikande, det som skiljer dem från barn utan DS.
Syftet med denna studie är att pröva att beskriva talandet genom att utgå från hur barnen gör då de talar, då de formar tal. De fyra barn som deltog videofilmades då de samtalade med en vuxen i en strukturerad situation (en talscreening-situation). Barnens tal transkriberades och analyserades också akustiskt, för att de artikulatoriska händelserna i talandet skulle bli åtkomliga för närmare studium.
Barnens handlingar i talandet, deras strategier då de artikulerar tal, beskrivs som ett uttryck för vars och ens intentionalitet i talandet. Genom sitt agerande i talandet visar barnen vad i uttrycket som är synligt för dem och möjligt för dem att rikta sig emot och också vad som är åtkomligt för förändring och utveckling.