Nationell utvärdering Matematiklyftet
I samarbete med Umeå universitet genomför Jorryt van Bommel och Yvonne Liljekvist en nationell utvärdering av matematiklyftet.
Matematiklyftet är en fortbildning för alla lärare i Sverige som undervisar i matematik, och genomförs under treårsperioden 2013-2016. Matematiklyftet har två övergripande mål, som kan sägas inrymma alla eventuella delmål. Dels är målet att utveckla en undervisningskultur, där fokus ligger på arbetet med elevernas lärande, och dels är målet att utveckla en fortbildningskultur, där fokus ligger på arbetet med lärarnas eget lärande. Avsikten är också att dessa kulturer ska bestå och fortsätta att utvecklas på skolorna efter genomförandet av Matematiklyftet.
Denna utvärdering av Matematiklyftet avser att besvara tre övergripande frågeställningar:
(1) I vilken utsträckning har Matematiklyftet bidragit till att utveckla en bestående undervisningskultur?
(2) I vilken utsträckning har Matematiklyftet bidragit till att utveckla en bestående fortbildningskultur?
(3) Vilka faktorer har påverkat hur väl eller mindre väl Matematiklyftet har bidragit till utveckling av bestående undervisnings- och fortbildningskulturer?