Finalist i Guldäpplet arbetar vid Karlstads universitet
2023-10-25Janni Karlsson, lärare på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet, har tidigare arbetat som förskollärare och IT pedagog på förskolan Skogsgläntan i Kil. Hon har genom sitt arbete med digitalisering i förskolan gjort stor skillnad för samtliga barn och elever i Kils förskolor och skolor. För det har hon nominerats till lärarpriset Guldäpplet och är en av tre som gått till final. Priset delas ut torsdag 26 oktober.
Uppdatering - Janni Karlsson tog en andra plats i lärartävlingen Guldäpplet, stort grattis!
Juryns motivering:
”För att hon genom sitt arbete med digital kompetens i förskolan gjort stor skillnad för samtliga barn och elever i Kils förskolor och skolor. Jannis engagemang i förskolan och kommunens IKT-nätverk har bidragit till kommunens digitaliseringsresa för likvärdighet från förskola och vidare genom grundskolan. Janni omvärldsbevakar, följer forskning och skapar nya sätt att lära och arbeta digilogt tillsammans med barn och kollegor. Hon är en inspiratör och vågar prova nya sätt att utvidga barnens och kollegornas kunnande och kommunens förskoleverksamhet.”
Läs mer om årets pristagare i Guldäpplet
_____________________
Det är Ingrid Gunnarsdotter och Maureen Rundqvist, rektor och IT-utvecklare inom Kils kommun, som nominerat Janni Karlsson. I nomineringstexten går det att läsa att hennes engagemang i förskolan och kommunens IKT-nätverk har bidragit till Kils digitaliseringsresa för likvärdighet från förskola och vidare genom grundskolan. Hon omvärldsbevakar, följer forskning och skapar nya sätt att lära och arbeta så kallat digilogt tillsammans med barn och kollegor. Janni Karlsson beskrivs också som en inspiratör som vågar prova nya sätt att utvidga barnens och kollegors kunnande och kommunens förskoleverksamhet.
- Det står i förskolans läroplan (Skolverket, 2018) att förskolläraren ansvarar för att barnen ska få använda digitala verktyg som stimulera utveckling och lärande, säger Janni Karlsson. Barnen ska ges förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier såväl digitala som andra, och förmåga att tolka och ifrågasätta samt samtala om dessa. Digitala verktyg och analoga verktyg bör gå hand i hand inom förskolan, skärm och pärm. Vi kallar det för digiloga verktyg i förskolan, det ena ska inte utesluta det andra. När det analoga inte räcker till kan man använda det digitala om det ger ett mervärde i undervisningen. Barnens idéer, intresse och lärande är i fokus, då behöver pedagogerna ha kunskapen att välja rätt verktyg, oavsett analoga eller digitala, utefter vad vi erbjuder barnen att möta, upptäcka och utforska.
Digitalisering i förskolan handlar inte om skärmtid
Det råder just nu en debatt om att digitaliseringen tagit över i förskolan, något som Janni Karlsson tycker är en skev bild som bygger på okunskap om hur digital teknik används i undervisningen av förskolebarn.
- Jag får uppfattningen av att de utgår ifrån hur barn kanske använder en skärm hemma. I förskolan använder vi de digitala verktygen när vi behöver komplettera det analoga. Det handlar ofta om att använda sin fantasi och kreativitet de gånger vi använder digitala verktyg och teknik. Ett exempel kan vara att barnen får bygga en programmeringsbana med olika material, de programmerar sen en liten robot så att den följer banan. Barnen blir producenter med de digitala och analoga verktygen snarare än konsumenter. I andra fall kan det handla om högläsning då vi projicerar upp en bok som vi kan läsa och även lyssna på, på flera olika språk. Detta ger oss som förskollärare och barnskötare möjligheten att ge alla barn högläsning på olika modersmål vilket hade varit svårt med enbart fysiska böcker. Digitalisering i förskolan handlar inte om skärmtid utan att rusta barnen inför framtiden för den digitala världen kommer inte att försvinna. Tar regeringen bort digitaliseringen i läroplanen tror jag att det kommer det se väldigt olika ut på våra förskolor med hur man använder och arbetar med digitala verktyg vilket gör att barnen blir olika rustade inför kommande skolgång och uppväxt. Jag förespråkar skärm och pärm för att referera till en aktuell hashtag på Instagram just nu.
Barnen har blivit erbjudna en större upplevelse
Janni Karlsson har varit tjänstledig från sin tjänst som förskollärar- och IKT-pedagog i Kil för att undervisa på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet om digitalisering i förskolan. Nu har hon fått en tillsvidaretjänst och stannar på Karlstads universitet. Och så har hon gått till final i lärarpriset Guldäpplet.
- Bara att få en nominering känns väldigt hedrande! Jag märker effekten av vad mitt arbete har påverkat och utvecklat undervisningen barnen möter i Kils kommuns förskolor och det känns stort att få vara en del av den resan. Jag kan se att det gjort skillnad i vardagen då pedagogerna fått kunskap om hur de ska använda digitalisering i undervisningen och barnen har blivit erbjudna en större möjlighet av olika verktyg att utforska och upptäcka på. Jag är väldigt glad och tacksam och vi är tre personer från Kils kommun som åker på prisutdelningen, inklusive rektor Ingrid Gunnarsdotter och IT-utvecklare Maureen Rundqvist, Kils kommun. Det ska bli jättespännande!
Vi säger stort lycka till!
Läs och se mer om Janni Karlsson och Kil kommuns arbete kring digitalisering i förskolan på kontot digitalpedagog på Instagram.
Guldäpplet är en årlig utmärkelse som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer. Lärare som lyfter både sina egna elever och sina kollegor, genom samarbete och delande av erfarenheter. Nomineringar görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet.
Läs mer om tävlingen Guldäpplet