Fy farao för fusk
2005-04-29Tiden rasar iväg; ibland i en så´n fart att jag i efterhand funderar över, vad jag egentligen gjort. Faktiskt inte så dumt att då och då notera några rader. Jag valde att under vecka 9 på kvällarna notera kort, vad som varit på gång under dagen. Varsågod!
Måndag 28/2
Upp i ottan för tidiga morgontåget till Stockholm, möte i Sveriges Universitets- och Högskoleförbunds expertgrupp för antagningsfrågor. På agendan finns två viktiga frågor för studenter, dels det nya antagningssystemet (NyA) dels gymnasiereformen 2007. NyA är ett antagningssystem, gemensamt för alla landets högskolor, som tas i bruk under 2006. Det betyder en enda anmälan för varje sökande, där kurser och program för hela landet rangordnas, oavsett det är 5 p biologi eller 120 p Personal och arbetsliv man vill läsa, också oavsett vilken högskola man väljer. Alla anmälningar landar på samma ställe, ”scannas” in i antagarnas datorer och Sveriges antagningskontor blir papperslösa, dröm eller hot? Rätt många frågor återstår att lösa och i expertgruppen ventilerar vi samordning av regelverken.
Vi väntar otåligt på den stora högskolepropositionen, som är aviserad till slutet av maj månad. Den innehåller bland mycket annat förslag till nya antagningsregler. Är NyA så flexibelt, att det klarar av ett nytt regelverk? NyA bör också klara av gymnasiereformen, som träder i kraft 2007. En inte alldeles lätt nöt att knäcka blir att gymnasisterna då skall få ett enda betyg per ämne, trots att de läser ämnet i flera olika kurser. Kursutformat gymnasium med ämnesbetyg, svårsmält karamell, tänker jag. Vi är en stor avnämare för gymnasiet så det är viktigt att vi redan nu intresserar oss.
På tåget hem från Stockholm snurrar det runt i huvudet om NyA, Gy 07 och sedan om hur vi skall klara av att införa alla nyheter här i Karlstad, trots besparingskrav, omorganisation och redan nu säsongsvis stor arbetsbelastning på studentservice. Slutsatsen blir trots allt: klarar inte vi, kommer ingen annan att göra det heller. Vi som har så nära till varandras kompetenser inom universitetet, vi som har lätt att samarbeta mellan olika arbetsenheter och studentkåren, vi som känner varandra väl oavsett vad vi arbetar med. Här finns goda förutsättningar.
Tisdag 1 mars
En stor del av förmiddagen ägnas åt att besvara telefon- och e-postmeddelanden från den ”förlängda” helgen. Frågor av de mest skiftande slag dyker upp. En före detta student nu bosatt i Manilla behöver hjälp att överklaga ett beslut hos CSN. En person från Finland vill bli lärare i svenska och filosofi och undrar över sin behörighet i svenska. En civilingenjör vill bli lärare och är osäker på om yrkesverksamheten som lärare duger, när vi efterfrågar ”relevant yrkesverksamhet som ingenjör”. Kontakter med studentkåren om, att de planerar förlänga giltighetstiden för höstens kårkvitto så att studenter kan tentera i lugn och ro och universitetets kurssekreterare rapportera in resultat smidigt. En kvinna vill få sig kurser tillgodoräknade, trots att hon inte är student hos oss.
Större delen av dagen ägnas åt samtal med lärare som anmält student för försök till fusk och med studenter som är misstänkta för fusk. Minnesanteckningar från andra ”fuskförhör” skall gås igenom. Obegripligt att studenter trots gedigen metodträning på både B- och C-nivå, försöker fuska genom att plagiera texter från andra författare utan att hänvisa till sin källa. Redan på A-nivå får de flesta lära sig om vetenskaplig hederlighet! Att studenter ändå riskerar sina egna studier och sätter sin trovärdighet på spel på detta sätt, berör mig väldigt illa. Frestande att leta inspiration till sina arbeten på Internet, javisst, men att sedan bara skriva av, som om det vore en själv som formulerat texterna, aldrig!!
Onsdag 2 mars
På morgonen håller vi möte på studentservice. Redan i år har 300 examina utfärdats, på bara två månader! Drygt 1400 anmälda till vårens högskoleprov, det vill säga 23 procent fler än förra våren. Kul, att ungdomskullarna växer och intresserar sig för högre studier Vanligtvis är sambandet stort mellan intresset för högskoleprovet och antalet ansökningar till kurser och program Antagarna måste därför förbereda sig på större antagning än vi planerat för. Diskussion om att flera högskolor har beställt namn- och adressuppgifter på våra egna studenter för att locka till byte av studieort. Oroväckande tendens, vi har tidigare avstått från att aktivt locka varandras studenter! Uppgifterna är offentliga så vi kan inte hindra någon från att köpa dem.
Dagen fortsätter. Samtal med student, som kanske har försökt fuska. Samtalen väcker återigen många frågor hos mig, eftersom jag är ny som utredare och föredragande i disciplinnämnden. Fusk är kriminellt och leder till avstängning från universitetet. Men var går gränsen mellan att göra det enkelt för sig och att fuska, mellan ett uselt arbete och fusk? Fy farao för fuskare!
Torsdag 3 mars
Heldagsutbildning för universitetets krisgrupp. Vi är ett trettiotal personer, såväl personal som studenter, som kontinuerligt utbildas och övar oss för att veta, vad och hur vi skall agera, om en kris inträffar. Jag hoppas innerligt att inte behöva tillämpa dessa kunskaper. Men det känns bra att få träna beredskapen, från de små detaljerna till de stora övergripande strategierna. A och O är rutiner, vem gör vad! Kris och katastrof är inte bara stora olyckor med många inblandade. Små vardagshändelser kan utlösa tankar och känslor hos oss som måste hanteras.
Lunchen ägnas åt akuta frågor. Hur kan vi med teknikens hjälp, ”auto reply”, besvara vanliga förfrågningar från världens alla hörn så att vi har kraft att ägna oss åt alla dem som redan sökt hit och ställer frågor som kräver betänketid?
Klartecken måste också ges för fadderutbildningen, som startar 14 april för de studenter som skall fungera som faddrar i höst. Studenthälsan och studentkåren tillsammans med universitetsprästerna har redan lagt ner ett stort jobb för att fixa programmet. Nu skall bara anmälningarna strömma in från intresserade studenter. Programmet är superbra, innehåller såväl ledarskapsutbildning som alkoholföreläsning, som Karlstadskunskap och roliga gruppövningar som gör att nya studenter garanterat snabbt kommer in i gemenskapen. Jag ler fortfarande, när jag tänker på hur vi lekte förra våren med blivande faddrar. (Är du intresserad, hör av dig till Tomas Bylund på studentkåren!)
Fredag 4 mars
Planering av antagning till den nya yrkeslärarutbildningen med start i höst med helt andra behörighetskrav än vi är vana att bedöma. Här skall avgöras om fordonsmekaniker och snickare har ”allsidig, kvalificerad och aktuell” yrkeserfarenhet, inte kurser från gymnasiet. Yrkeslärare skall lära en ny generation att bli hantverkare. Vi bestämmer oss för att anlita valideringscentrum i Skellefteå som erbjuder ett nätverk av branschfolk för dessa bedömningar.
En arbetsgrupp har uppdaterat universitetets grundutbildningsregler, dokumentet som behandlar relationen mellan studenter och lärare. Nu ligger det på rektors bord för beslut och jag ombads att läsa igenom. Detta är ett bra dokument som täcker många av de områden som en student behöver ha koll på, skyldigheter och rättigheter för studenter och lärare men också för administratörer. Det känns tydligt, att studenter aktivt deltagit i arbetet med att ta fram reglerna.
Det har varit en rätt normal arbetsvecka. Stora och små, svåra och lättare frågor blandas i en härligt intressant kompott. Nu ser jag framemot 15 april, sista sökdag inför hösten, som inte en enda student får missa, vare sig anmälan skall ske via webben eller i pappersform..
På återseende
Krönikan presenteras i samarbete med Citrus. Besök gärna tidningens webbplats: www.citrusonline.se