Johan Högberg ny lärarresurs på informatik
2016-02-15Vi säger välkommen till Johan Högberg, som presenterar sig så här:
"Jag arbetar sedan ett år tillbaka som doktorand i psykologi på Centrum för tjänsteforskning och från och med vårterminen 2016 som lärare inom Informatik. Innan jag började på universitetet har jag under många år jobbat inom IT-branschen. Jag har jobbat både på beställarsidan och på leverantörssidan som konsult med många olika arbetsuppgifter såsom programmerare, systemutvecklare, förvaltningsledare och projektledare.
Som doktorand arbetar jag med frågan: Hur kan butiker klara sig i konkurrensen med E-handel? Att kokurrera med pris är svårt, det har tjänster som Prisjakt och Pricerunner sett till. Butiker kan inte heller förlita sig på att kunna mer än sina kunder längre. Det har Google sett till. Så hur ska man som butik eller butikskedja göra? Skapa positiva upplevelser i butiken är en väg att gå; och ett sätt att skapa positiva upplevelser är genom gamification.
Gamification handlar om att man använder sig av element från spel i kontexter utanför spel. Det kan användas för att motivera människor till beteendeförändring, till exempel för att motionera eller att sluta röka. I min forskning tittar jag dock på hur man som butik kan använda sig av gamification för att skapa positiva upplevelser. Målet är att kunder ska välja att komma tillbaka till butiken."
Före första handledningen: Johan Högberg sätts in databasdesignkurserna av Katarina Groth.