Kan uthålliga livssituationer vara motor i regional utveckling?
2014-03-25Den frågan ställer sig Cerut, Centrum för forskning om regional utveckling, och Svenska kyrkan på ett seminarium om uthålliga livssituationer den 10 april på Karlstads universitet.
Seminariet tar upp vilka maktstrukturer som finns i samhället, hur genusforskning kan belysa var obalanserna i samhället finns och vilken roll kyrkan vill ha och förväntas ta. Seminariet handlar också om barn och vem som ansvarar för dem. Allt detta med en koppling till regional utveckling. Dagen avslutas med en paneldiskussion om människosyn och existentiell kompetens.
Magnus Åberg, universitetslektor vid CGF, Centrum för genusforskning, pratar om hur förskollärares oro kan hämma barns utveckling.
- Förskollärare är rädda för att bli stämplade som förgripare om de rör barnen i förskolan. Därför är lärarna avhållsamma gentemot barnen vilket riskerar att hämma barnens emotionella utveckling, säger Magnus Åberg.
Slutsatserna kom Magnus Åberg fram till i ett två år långt projekt om hur förskollärare och barn interagerar med varandra.
Andra som medverkar vid seminariet är Cecilia Nahnfeldt, föreståndare för CGF, Carina Haak, diakon i Forshaga-Munkfors församling och Elisabeth Andersson, projektledare i Arvika pastorat.
Seminariet är öppet och riktar sig till allmänhet, församlingar, studenter, forskare med flera. Det heter Framtid och hopp – för uthålliga livssituationer och är det sista i en seminarieserie som anordnats under hösten och våren. Lunch serveras från klockan 12.00, seminariet pågår 13.00–15.00.
Tid och plats: torsdag 10 april, klockan 12-15. Ljungbergsalen, "Ägget", hus 21, Karlstads universitet. Lunchen serveras under ägget. Anmäl dig här senast den 2 april.