Kreativ matematik samlar 280 mattelärare i Sunne
2010-11-01Karlstads universitet satsar stort på fortbildning för lärare och har hittills kompetensutvecklat över 1 200 lärare från hela landet i Lärarlyftet. Nu samlar universitetet 280 matematiklärare från 60 kommuner för två inspirationsdagar i kreativ matematik 1-2 november.
Karlstads universitet är ledande i Sverige när det gäller fortbildning för lärare. Kursen i Kreativ matematik för förskoleklass upp till årskurs sex är landets mest sökta kurs. Varje termin startar kursen med 50 yrkesverksamma lärare från hela landet inom Lärarlyftet.
Kreativ matematik vid Karlstads universitet är ett väl etablerat ämne och har genom åren utbildat över 1 500 studenter i både campus- och distanskurser.
Nu bjuder universitet in till två inspirationsdagar i kreativ matematik på Selma Spa i Sunne och intresset hos lärare runt om i landet är stort. De 280 lärarna i matematik kommer från 60 olika kommuner runt om i landet.
Inspirationsdagarna bjuder på många kända föreläsare inom kreativ matematik, bland andra Dough Williams, från Melbourne i Australien. Han har utvecklat maths 3000 och kommer att tala om övningarna mattegömmor.
Övriga talare som medverkar är:
Sten Rydh, Mattesmedjan i Bengtsfors som talar om inspirerande problemlösning och matteglädje
Eva Tafflin, Högskolan Dalarna som talar om rika matematiska problem
Agneta Hellgren, matematikutvecklare och årets Gudrun Malmer-stipendiat som talar om hur man kan använda sig av musik och rörelse i undervisningen
Sverker Lundin, Göteborgs universitet, som talar om vad det är som är fel med skolmatematiken. Istället för att väcka elevernas leklust och självkänsla inger den ångest hos vissa och resultaten blir allt sämre.
Helena Karis, Skolverket, informerar om de nya kursplanerna i matematik
Mats Brunström, Karlstads universitet, doktorand i matematikdidaktik, som kommer att tala om hur elevers problemlösningsförmåga kan utvecklas
Dessutom medverkar lärarutbildare från Karlstad och Arvika som håller i workshops inom problemlösning för lärare i förskoleklass och de tidiga åren