Ny organisation vid universitetet
2012-04-24Karlstads universitet inför en ny organisation från och med den 1 januari 2013. Bättre förutsättningar ska ges för att utveckla utbildning och forskning. Den nya organisationen innebär färre - men större - fakulteter och institutioner. Studentinflytande på alla nivåer i organisationen är en förutsättning för omorganisationen.
- Nu har vi den organisatoriska ramen klar, och vi kan gå vidare med att förbereda organisationen för förändringen. Det känns bra att vi har så gott om tid för detta, det är mycket som ska göras, säger rektor Åsa Bergenheim.
Styrelsens beslut omfattar de övergripande delarna av organisationen. Beslutet behandlar fakulteter, lärarutbildning, institutionsindelning, centrala stödfunktioner och bibliotek.
Satsning på utbildning och forskning
- Det är inte en sparåtgärd att förändra organisationen, vi gör omorganisationen för att kunna satsa mer på vår kärnverksamhet utbildning och forskning.
I beslutsunderlaget lyfts bakgrunden till omorganisationen fram. Den organisatoriska utformningen som vi haft med fyra fakulteter och fem nämnder har medfört en onödigt tung administrativ apparat. Universitetet präglas också av en differentiering mellan de olika fakulteterna vad gäller exempelvis strategier, riktlinjer, policys och rutiner. Detta har försvårat samarbete mellan fakulteter samt skapat delvis olika villkor för såväl studenter som anställda. Till sist lyfts att såväl fakulteter som flertalet akademiska avdelningar idag på grund av sin storlek är ekonomiskt och kompetensmässigt sårbara.
Två fakulteter
Styrelsen beslut innebär att Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap samt Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap inrättas från årsskiftet. Vid varje fakultet ska det finnas en fakultetsnämnd samt en administrativ avdelning. Fakultetens verksamhet leds av en dekan, som i likhet med prodekan, utses av rektor efter ett rekryteringsförfarande med hörandegrupper, samt en valprocess.
Lärarutbildning
Lärarutbildningsnämnden organiseras enligt styrelsebeslutet som en matris. Verksamheten leds av en dekan som är ordförande i lärarutbildningsnämnden. Dekan och prodekan utses enligt samma process som beslutades för fakulteterna. Administrativt stöd till lärarutbildningen organiseras av lärarutbildningens kansli som leds av dekan.
Studentinflytande
Ur ett studentperspektiv är utgångspunkten att studenter ska ha inflytande och medansvar på alla nivåer i organisationen och i ett skede då det är möjligt att ha ett reellt inflytande och påverka besluten. I den nya organisationen ska bland annat ett formaliserat samrådsförfarande med studenterna regelbundet ske vid alla institutioner. På varje fakultetska det också finnas programråd där studenterna ska vara väl representerade.