Nya regler för utbildning
2015-02-25De regler som finns vid lärosätet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå har uppdaterats. Bland annat har ett kapitel om hur kurser och program ska avvecklas lagts till och examinatorsrollen har förtydligats.
Arbetet med att uppdatera regelverket har pågått en längre tid. Nu har dokumentet beslutas av rektor. I dokumentet finns nu nya delar och genomgående har en del förtydliganden redaktionella ändringar arbetats in. De sistnämnda handlar om uppdateringar i förhållande till att digitala lösningar används för bland annat tentamen och att dokumentet anpassats till den organisation som nu gäller. De nya delarna av dokumentet består dels av ett nytt kapitel om avveckling av kurser och program, dels en ny bilaga med regler för skriftlig tentamen.
Examinatorrollen
En del av dokumentet som förtydligats är den som beskriver examinatorsrollen. Reglerna förutsätter nu att ställföreträdande examinatorer utses och skiljer tydligt examinator från examinerande lärare och handledare.
- Funktionen examinator är en garant för rättssäker myndighetsutövning, men också en kvalitetsgarant. Därför har vi sett över funktionen och gjort förtydliganden så att rollen svarar upp mot de kraven. Att exempelvis ha en ställföreträdande examinator är viktigt för att så lång möjligt undvika att examinatorn godkänner betyg i de kurser där hon eller han är examinerande lärare, säger vicerektor Curt Räftegård som arbetat med de nya skrivningarna runt examinatorsrollen.
- Och ännu viktigare är att inte de tre funktionerna examinator, examinerande lärare och handledare samlas hos en och samma person.
Examinatorsreglerna träder i kraft successivt i takt med att nuvarande förordnanden ska förnyas.