Robert Burnett forskar om musikindustri och nya medier
2000-10-26Robert Burnett är nybliven professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Hans forskning är främst inriktad på den globala musikindustrin och nya medier, bl a Internet. En av hans uppgifter som professor blir att dra in mer forskningsresurser till ämnet, en annan att bygga upp och få rätten att bedriva forskarutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap.
– Det känns förstås jätteroligt att ha blivit professor, kommenterar Robert Burnett. Det ger ny energi och det är väldigt spännande att planera för framtiden, sätta upp mål och fundera hur vi kan utveckla vår forskning.
Robert Burnett forskar om den globala musikindustrin. Han har t ex studerat sambandet mellan ägarkoncentration i musikindustrin och mångfald i musikutbudet. Under 1980-talet kunde han för första gången lite överraskande visa på en hög ägarkoncentration men stor mångfald i utbudet. Han har också på uppdrag av den svenska musikindustrin undersökt Sveriges musikexport. I den studien kunde han se att Sverige låg på tredje plats i världen när det gäller musikexport. Detta resultat fick fart på handelsdepartementet som gjorde en egen studie och ministern Leif Pagrotsky var inte sen att låta omvärlden få veta om Sverige som stor musiknation.
Sedan mitten av 1980-talet har Robert Burnett även studerat nya medier, bl a Internet. Nästa år kommer han t ex att ge ut en bok, "Web Theory", som behandlar samspelet mellan Internet och andra medier. Utöver att den ges ut som "vanlig" bok kommer den även att finnas som sk e-bok, vilket innebär att man kan ladda hem den till dator, till elektroniska almanackor eller till sk läsplattor.
Framtiden vid ämnet
Forskningen i medie- och kommunikationsvetenskap är idag inriktad mot nya medier, Internet och multimedia. Det finns ett väl utvecklat samarbete med andra grupper inom universitetet, t ex med HumanIT. I framtiden kan även andra forskningsområden bli aktuella, men det är främst inom Internetforskning som spjutspetsen finns.
– Vi är bra redan idag, men ambitionen är att vi ska bli bäst i Sverige på forskning kring nya medier, Internet och multimedia, säger Robert Burnett. Och även internationellt ska vi ligga i framkanten.
Medie- och kommunikationsvetenskap är ett populärt ämne på grundutbildningsnivå. Ambitionen är att snart också kunna erbjuda studenter fortsatta studier i ämnet.
– Jag hoppas att vi under nästa år kan lämna in en ansökan om att få bli forskarutbildningsämne, säger Robert Burnett. Det är dels roligt att kunna erbjuda studenterna en fortsättning efter grundexamen, dels är det viktigt för utvecklingen av forskningsverksamheten att vi får doktorander hit.
Robert Burnett är född 1956 i Vancouver, Kanada där han också är uppvuxen. Han kom till Sverige första gången under tidigt 1980-tal. Efter doktorsexamen 1990 i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet blev det arbete i Norge, Skottland, Zimbabwe och Kanada. Sedan 1994 är han anställd vid Karlstads universitet.