Signifikant högre anseende för Karlstads universitet
2014-09-15Av 21 svenska lärosäten har Karlstads universitet den tredje största positiva förändringen i anseende. Det visar resultaten från en ny anseendeundersökning från TNS Sifo om allmänhetens uppfattning av Karlstads universitet.
Sedan förra årets undersökning har både anseendet och kännedomen om Karlstads universitet ökat. På ett anseendeindex från 0 till 100 hamnar Karlstads universitet på 49 mot förra årets 44. Kännedomen har tagit ett kliv upp, från 58 % 2013 till 65 % 2014.
Anseendet visar på lärosätets attraktivitet och respondenternas förväntningar och bedömningar och grundar sig på det samlade intrycket utifrån från personliga erfarenheter, omgivningens erfarenheter eller den bild som visas upp i media. Den största positiva förändringen är till universitets övergripande rykte och framgång.
Högre kännedom ger bättre anseende
En positiv tendens är att ju högre kännedom och kunskap respondenterna har av Karlstads universitet, desto högre omdömen är de benägna att lämna. En stark kännedom går ofta hand i hand med ett högt anseende. Bland de respondenter som angett att de har en mycket god kännedom om Karlstads universitet är anseendeindex 73, en stor ökning från förra årets 62.
- Det här är mycket glädjande och det visar att synlighet med substans uppskattas. Att anseendet har ökat tolkar jag som att allt fler i Sverige tycker att vi är ett framgångsrikt universitet som har hög kvalitet i utbildningarna och i forskningen, säger Joachim Gustafsson, kommunikations- och samverkanschef på Karlstads universitet.
Givande utbildning som styrka
Områden som lyfts fram som styrkor är att universitetet erbjuder en utbildning som studenterna verkligen har nytta av, arbetar för en god miljö och ger ett sympatiskt intryck. Två nya styrkor för i år är också att universitet framstår som trovärdigt i media och satsar på förnyelse och utveckling för att tillgodose studenternas bästa.
Respondenterna sätter däremot lägre betyg på faktorer som att vi håller hög klass vid internationell jämförelse, har forskare som syns, samt hävdar sig i konkurrensen med andra högskolor och universitet.
- Vi har accepterade styrkor som vi ska fortsätta att kommunicera och det finns drivkrafter som allmänheten tycker är viktiga men där vi inte får högt betyg. Det här ger oss något att jobba med; hur vill vi att Karlstads universitet ska uppfattas, vad är vi riktigt bra på i jämförelse med andra och vad är attraktivt hos de målgrupper vi försöker övertyga? Det är frågor vi kan ställa oss, säger Joachim Gustafsson.