Stor skillnad i prestationsgrad mellan distans- och campusstudenter
2011-01-12Högskoleverket har på regeringens uppdrag samlat in uppgifter om distansstudier på svenska universitet och högskolor. 25 lärosäten har svarat på HSV:s enkät, som visar att det finns stora skillnader mellan distansstudenterna och campusstudenterna i fråga om avklarade högskolepoäng. De som läser på distans tar betydligt färre poäng.
För all högskoleutbildning är den genomsnittliga prestationsgraden 79 procent - för distansutbildningen bara 56 procent. Den är framför allt lägre på de fristående distanskurserna. Det finns flera förklaringar till varför distansstudenter presterar sämre. En anledning är att många som väljer distansstudier redan har en examen och studerar för att vidareutbilda sig snarare än för att ta poäng.
Distansstudenterna utgör numera en stor del av högskolan. Höstterminen 2009 studerade drygt 80 000 studenter på distans, vilket är fyra gånger fler än för tio år sedan. Majoriteten är kvinnor. Högskolan på Gotland har störst andel distansstudenter, 79 procent. Därefter följer Högskolan Dalarna och Mittuniversitetet med 62 respektive 61 procent.
Vid Karlstads universitet studerar 36 procent av totala antalet studenter på distans. Det kan jämföras med Örebro universitet där motsvarande tal är 24 procent och Linnéuniversitetet med ca 40 procent. När det gäller yrkesprogram är Karlstads universitet tillsammans med Umeå universitet de lärosäten i landet som har flest sökbara alternativ på distans. I Karlstad gäller det främst vård-och lärarutbildningar.
Rapporten visar att distansutbildningen är mer av livslångt lärande än breddad rekrytering, och diskuterar också behovet av en bra definition av distansutbildning. Ett avsnitt tar särskilt upp distanspedagogik och ett annat diskuterar dess potential för att expandera utomlands.