Aktuellt






- Den 7 april var Birgitta inbjuden till Universitetet i Tromsö och höll en keynote med titeln Narrative learning. Life skills and sense of belonging i samband med EUGLOH Conference on Collaborative Research, Education and Practice Promoting Wellbeing and Growth (7-11th April 2025). I samband med sin presentation berättade Birgitta också kort om vårt projekt som väckte intresse bland åhörare. Under konferensen diskuterades många möjligheter till framtida nordiska samarbeten kring utbildning och undervisning.
- Under våra återkommande projektmöten diskuterar vi också våra teoretiska och metodologiska ingångar och den 14 april 2025 behandlades bland annat två texter av Daniel Bertaux. Just nu är vi inne i en intensiv fas i vårt skrivande av artiklar, texter till antologier och andra populärvetenskapliga texter, varför det också kan vara fint att varva analysarbete och skrivande med teoretiska och metodologiska diskussioner.
- Den 7 februari 2025 deltog Stig-Börje i ett panelsamtal om pojkars läsning i Folk och Kultur 2025. I panelsamtalet deltog också Sveriges Läsambassadör Agnes Török, tidigare medlem i förra Läsambassadörens ungdomsråd George Asaad, poeten och dramatikern Simon Matiwos och läraren Maria Nordberg. Under samtalet diskuterades bland annat vilka hinder som står i vägen för pojkars läsning, såväl på individ- som strukturnivå, och Stig-Börje fick också möjlighet att kort berätta om rurala pojkars och mäns läspraktiker.
- I december 2024 bjöds vi in till en av seminarieserierna som uppdragsutbildningen vid Karlstads universitet anordnar för kommundirektörer och kommunchefer i Värmland. På seminariet som hölls den 12 december berättade vi om arbetet med vårt RJ-projekt och vi passade även på att presentera några preliminära resultat. Projektet engagerar och efter vår presentation pratade vi bland annat om de normer kring läsning som vi alla möter och har att förhålla oss till, om bibliotekens och skolbibliotekens betydelse och om läsning i människors liv. Presentationerna avlöser varandra och denna vecka (17 december) fick vi också presentera projektet på ROSE-dagen. ROSE (Research on Subject-specific Education) är en flervetenskaplig forskarmiljö vid Karlstads universitet och intresserar sig särskilt för frågor som rör ämnesdidaktik – lärande och undervisning i ämnen. Samtliga i projektgruppen är medlemmar i ROSE-miljön.
- Den 5-6 december 2024 arrangerades Kulturrådets årliga Läsfrämjandeträff. Temat för årets träff var ”Hela landet läser. Om lika rättigheter men olika förutsättningar” och vårt RJ-projekt uppmärksammades genom att Stig-Börje höll en presentation om pojkar och män på landsbygden och deras läspraktiker. Träffen livesändes från en studio med poeten David Väyrynen som programledare. Sveriges nya läsambassadör Agnes Török var också på plats och presenterade sig och berättade om sitt engagemang kring läsfrämjande arbete. Under eftermiddagspasset den 4 december deltog också författaren Camilla Linde. Att vårt projekt och det vi forskar om väcker intresse tycker vi är jätteroligt och det känns fint att vi fanns representerade på Kulturrådets träff.
- Forskningsprojekt som erhållit medel från Riksbankens Jubileumsfond och som hunnit ungefär halvvägs i processen följs alltid upp av RJ:s beredningsgrupper. Uppföljningen syftar till att stämma av att projekten fortskrider enligt planerna och om och i så fall vilka avsteg som gjorts från projektplanen, samt att ge klartecken för projekten att fortsätta. Uppföljningen består av inlämnandet av en skriftlig redovisning följt av ett möte där projektledaren håller en presentation och berättar om projektets progression, planer och eventuella utmaningar. Mötet avslutas därefter med en session där beredningsgruppen ställer frågor till projektledaren.I slutet av oktober redovisades vårt projekt för beredningsgruppen på uppföljningsmötet som skedde på Riksbankens Jubileumsfond i Stockholm och i dagarna fick vi tillbaka protokollet med beredningsgruppens bedömning och intryck av projektets arbete. Glädjande för oss var att beredningsgruppen gav oss fina omdömen, konstruktiv feedback och klartecken att fortsätta projektet. Detta ”firade” vi bland annat med ett projektarbete denna vecka (måndag 2 december) där tre av de artiklar vi för närvarande arbetar på diskuterades och arbetades vidare på.
- Den 26 november 2024 uppmärksammades vårt projekt i Sydsvenskan samt Helsingborgs dagblad. I ett reportage om mäns läsning intervjuas Stig-Börje som då också berättar om det pågående forskningsprojektet.
https://www.sydsvenskan.se/artikel/forskare-man-kanner-avundsjuka-nar-de-ser-sina-fruar-lasa/
https://www.hd.se/artikel/forskare-man-kanner-avundsjuka-nar-de-ser-sina-fruar-lasa/
- Den årliga berättelsekonferensen arrangerades i år av Linköpings universitet 21-22 november 2024 och vi presenterade då delar av vårt pågående arbete med ett paper som bar titeln Berättelser om rurala läspraktiker – då, nu och sen. Berättelsekonferensen arrangeras varje år och samlar forskare som intresserar sig för narrativa studier och är en mötesplats där pågående forskning presenteras och diskuteras i ett kreativt sammanhang.
- Den 14 november möttes medlemmarna i the International Research Advisory Board (IRAB) för det nystartade forskningscentret Arctic Research Centre for Children and Youth at Risk vid Universitetet i Tromsø – Norges arktiska universitet. Centrets aktiviteter betonar vikten av att öka välbefinnande hos barn och unga i Arktis med specifikt fokus på ursprungsbefolkning. Vi från vårt projekt finns representerade och vi ser fram emot tvärvetenskapliga samarbeten kring frågor som rör betydelsen av plats och sociala olikheter och vad som kan göras för att stärka barns och ungas egenmakt och utveckla bland annat utbildning.
- Den 24 oktober 2024 fick vi möjlighet att träffa länets bibliotekschefer (kommunbiblioteken, sjukhusbiblioteken och universitetsbiblioteket) samt biblioteksutvecklare från Region Värmland. Under mötet berättade vi om vårt projekt och om de rurala läs- och kunskapspraktiker som traderas över tid och generationer och hur starkt dessa är kopplade till skogsbygdens specifika karaktär. Samverkan med biblioteken är en betydelsefull dimension i vårt projekt och givet vår ambition att arrangera ett symposium kring frågor som rör läsfrämjande arbete och regional utveckling i slutet av projektet är vi mycket glada för att ha fått möjlighet att träffa alla engagerade bibliotekschefer och biblioteksutvecklare från Region Värmland.
Under vecka 21 2024 har vi haft två projektmöten (20 maj samt 22 maj) där vi gästats av professor Molly Andrews, Honorary Professor of Political Psychology at the Social Research Institute, University College London. Andrews har lång erfarenhet av att bedriva forskning med en narrativ ansats och hon är bl.a. medförfattare till ett flertal metodböcker om narrativ forskning, bland annat Doing narrative research (2013) och What is narrative research? (2014). 2007 publicerade hon Shaping history. Narratives of political change som kan betecknas som ett standardverk inom genren. Under våra projektmöten har vi förutom att vi har presenterat projektet som sådant och preliminära resultat, haft möjlighet att på djupet diskutera teoretiska och metodologiska frågor som rör vårt specifika projekt tillsammans med Andrews.
För några månader sedan fick vi en förfrågan från forskare från Karlstads universitet som driver det praktiknära forskningsprojektet ”Rum för utveckling? Skolbibliotek i grundskolan” om vi ville ansluta till en av deras träffar och berätta om vår forskning för de lärare och bibliotekarier som deltar i projektet. ”Rum för utveckling? Skolbibliotek i grundskolan” syftar bland annat till att fördjupa förståelsen för hur lärare och skolbiblioteksansvariga kan samverka i olika läsfrämjande aktiviteter. Måndag den 20 maj 2024 fick vi så möjlighet att träffa såväl medverkande lärare som bibliotekspersonal och forskare och berätta om vårt projekt.
- I dagarna har professor Michael Corbett, Acadia University i Kanada besökt projektgruppen och i måndags hade vi ett intensivt och produktivt projektmöte. Corbett ingår i vår internationella referensgrupp och som vi berättat tidigare hör Corbett till en av de ledande forskarna som intresserar sig för frågor som rör ruralitet, skola och litteracitet. (juni 2023)
- Den 8-10 maj 2023 arrangerades den 17:e TEPE-konferensen (Teacher Education Policy in Europe Conference) vid Karlstads universitet. Flera av projektmedlemmarna har varit engagerade i konferensen med presentationer från olika projekt och Martin Stolare var också en av konferensens keynote speaker. I samband med att vi presenterade resultat från vår forskning om rurala läspraktiker passade vi även på att berätta om vårt RJ-projekt som vi kommer att starta upp i höst. Vi har dock inte varit sysslolösa då vi bland annat arbetat med ansökan till Etikprövningsmyndigheten och utvecklat vår datahanteringsplan. Arbetet med detta har gått bra och vi har nu allt på plats för att kunna sätta igång projektet - på riktigt. Det ser vi fram emot!
- Frågor som rör rurala läspraktiker är något som uppmärksammats internationellt allt mer under senare tid. Michael Corbett, Acadia University i Kanada, hör till en av de forskare vars forskning om rurala litteraciteter rönt stort intresse. Corbett står bland annat bakom böcker som Learning to Leave: The Irony of Schooling in a Coastal Community (2007), Rural Teacher Education: Connecting Land and People (2020) och Rethinking Rural Literacies. Transnational Perspectives (2013). I maj 2023 kommer vårt projekt att uppmärksammas på en literacykonferens i Mexico. Stig-Börje Asplund har blivit inbjuden av Corbett att delta på konferensen där Corbett och Asplund kommer att föra ett samtal – via Zoom - om pojkar, män och rurala litteraciteter. Här kan man se en flyer: SIELL2023
- Karlstad universitet uppmärksammar vårt projekt. Här kan man läsa mer:
https://www.kau.se/nyheter/halla-dar-stig-borje-asplund-projektledare-och-docent-i-pedagogiskt-arbete
