Aktuellt
-
I dagarna har professor Michael Corbett, Acadia University i Kanada besökt projektgruppen och i måndags hade vi ett intensivt och produktivt projektmöte. Corbett ingår i vår internationella referensgrupp och som vi berättat tidigare hör Corbett till en av de ledande forskarna som intresserar sig för frågor som rör ruralitet, skola och litteracitet. (juni 2023)
-
Den 8-10 maj 2023 arrangerades den 17:e TEPE-konferensen (Teacher Education Policy in Europe Conference) vid Karlstads universitet. Flera av projektmedlemmarna har varit engagerade i konferensen med presentationer från olika projekt och Martin Stolare var också en av konferensens keynote speaker. I samband med att vi presenterade resultat från vår forskning om rurala läspraktiker passade vi även på att berätta om vårt RJ-projekt som vi kommer att starta upp i höst. Vi har dock inte varit sysslolösa då vi bland annat arbetat med ansökan till Etikprövningsmyndigheten och utvecklat vår datahanteringsplan. Arbetet med detta har gått bra och vi har nu allt på plats för att kunna sätta igång projektet - på riktigt. Det ser vi fram emot!
-
Frågor som rör rurala läspraktiker är något som uppmärksammats internationellt allt mer under senare tid. Michael Corbett, Acadia University i Kanada, hör till en av de forskare vars forskning om rurala litteraciteter rönt stort intresse. Corbett står bland annat bakom böcker som Learning to Leave: The Irony of Schooling in a Coastal Community (2007), Rural Teacher Education: Connecting Land and People (2020) och Rethinking Rural Literacies. Transnational Perspectives (2013). I maj 2023 kommer vårt projekt att uppmärksammas på en literacykonferens i Mexico. Stig-Börje Asplund har blivit inbjuden av Corbett att delta på konferensen där Corbett och Asplund kommer att föra ett samtal – via Zoom - om pojkar, män och rurala litteraciteter. Här kan man se en flyer: SIELL2023
-
Karlstad universitet uppmärksammar vårt projekt. Här kan man läsa mer:
https://www.kau.se/nyheter/halla-dar-stig-borje-asplund-projektledare-och-docent-i-pedagogiskt-arbete