Pågående forskningsprojekt
Projektet Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker. Kontinuitet och förändring över generationer handlar om tre generationer arbetarmän i svensk skogsbygd och deras lokala, platsbaserade läspraktiker. I projektet riktas intresset mot frågor som rör vad, hur, när och varför arbetarmän i skogsbygd läser, och hur de läspraktiker männen investerar i har förändrats över tid och generationer. Syftet med projektet är att synliggöra arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker, och utforska betydelsen för identitetskonstruktion över tid och generationer under perioden 1950 fram till idag. Projektet baseras på en livshistorieansats och ett ekologiskt perspektiv på läsning som betonar relationen mellan människor, kontext och läsning. Stig-Börje Asplund är projektledare och i projektgruppen ingår också Birgitta Ljung Egeland, Martin Stolare och Gabriel Bladh. Projektet Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker finansieras 2023-2025 av Riksbankens Jubileumsfond [dnr P22-0239] och projektet har en egen hemsida:
https://www.kau.se/pedagogiskt-arbete/forskning/forskning-hos-oss/arbetarman-i-skogsbygd-och-deras-lokala-laspraktiker
Berättelser om lokala läspraktiker som kraftfull professionell kunskap för svenskundervisning i gymnasieskolan (Medverkande forskare: Stig-Börje Asplund och Birgitta Ljung Egeland). Projektet handlar om hur yrkespojkars berättade erfarenheter om läsning kan ge kunskap om läsaridentiteter och lokala, platsbaserade läspraktiker och som kan användas som utgångspunkt för en svenskundervisning och göras till kraftfull kunskap för både lärare och elever transformerad i undervisning. Teoretiskt och metodologiskt tar projektet utgångspunkt i livsberättelser och bl.a. begreppet narrative learning (Goodson et al., 2010) som handlar om hur människan lär i och genom berättande och berättelser. Projektet vill ge två kunskapsbidrag; dels med disciplinär kunskap om lokala, platsbaserade läspraktiker hos yrkespojkar i skogsbygd, dels med kunskap om vad en läsundervisning som tar sin utgångspunkt i sådana lokala, platsbaserade läspraktiker gör med yrkeselevers berättelser om sig själva som läsare. Projektet är finansierat av Centrum för språk- och litteraturdidaktik.