Följ en lärare
Under hösten 2015 genomfördes projektet ”Följ en lärare” på Karlstads universitet. Syftet med projektet var att identifiera vilka delar av de administrativa systemen och processerna som ur ett lärar- och forskarperspektiv kan utvecklas och effektiviseras. Målet är att på sikt ge läraren mer utrymme att fokusera på huvuduppdraget, nämligen att bedriva undervisning och forskning.
Genomförande
Ambitionen var att ha en grupp på 20 lärare med jämn fördelning av kvinnor respektive män, stor spridning på områden, olika lång erfarenhet, från båda fakulteterna och uppdelning kvinnor och män, samt representanter med utländsk bakgrund. De som till slut bidrog med dagboksanteckningar till projektet var tolv stycken, varav nio från fakulteten för humaniora och samhälle och endast tre från fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. Dagboksanteckningarna kompletterade med intervjuer för att få en fördjupad förståelse kring de upplevelser som lärarna skrivit om.
Resultatet av lärarnas upplevelser visualiserades med hjälp av en customer journey som identifierade kritiska touch points. Dessa touch points fördjupades sedan och möjliga förslag skissades upp.
Förslag på nästa steg
Här sammanfattas de tio förslagen på nästa steg.
- Schemabokningen: Schemabokningen är problematisk, särskilt för de som behöver stora lokaler, och det finns förslag på att förbättra detta genom att använda inspelat material i stället för föreläsningar.
- Översyn på gränssnitt: Det finns en tröskel för nya eller sällananvändare av system som Primula, och en omformning av gränssnittet kan förbättra användarupplevelsen.
- Kundtjänst / FAQ: För att minska stressen från daglig e-posthantering föreslås skapandet av en FAQ och en e-postpolicy.
- Adjunkt / Lektor: Det finns en “vi och dem”-stämning mellan disputerade lektorer och adjunkter, och det behövs en lösning för att värdera båda gruppernas bidrag.
- Teknisk genomgång av lokaler samt lathund: Det föreslås att varje lokal ska granskas inför varje termin och att en lathund och eventuell utbildning ska skapas för att minimera tekniska problem.
- Tydligare rollansvar: Det finns en känsla av osäkerhet kring förväntningar och ansvar, och det föreslås att göra en rutinrevision för att klargöra ansvarsområden.
- Stöd i forskning: Det är svårt att balansera undervisning och forskning, och det behövs djupare undersökning och analys för att hitta lösningar som underlättar för mer tid till forskning.
- Gemensamma kalendrar: Istället för att skapa PDF-dokument med viktiga datum föreslås skapandet av gemensamma kalendrar som lärare kan prenumerera på.
- Rutiner vid nyanställning: Det finns en checklista för nyanställningar, men det behövs också stöd för mentorer och nyanställda.
- Studenter med särskilda behov: Det har varit en ökning av studenter med särskilda behov, och det behövs en översyn av rutinerna för att stödja dessa studenter.