Leda lärande för hållbar utveckling 7.5 hp
Kursen ingår i Fortbildning för rektorer.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig i första hand till skolledare inom skolväsendet. Lärare och annan personal med ledningsuppdrag samt representanter för förvaltningsnivån kan tilldelas plats som ”medföljare”, vilket innebär att inga högskolepoäng erhålls.
Behörighet och förkunskaper
Följande krav ska vara uppfyllda för att få delta i fortbildningen:
Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs. Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har fått rektorsprogrammet tillgodoräknat av ett lärosäte som anordnar sådan befattningsutbildning.
Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning.
Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer. De kan delta i fortbildningen i mån av plats, förutsatt att de uppfyller kraven om fullgjord befattningsutbildning och arbete som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion.
Anmälan
Anmälan sker via Skolverket.
Innehåll
Fortbildningen genomförs under fem nätverksträffar som behandlar fyra olika block av utbildningsperspektivet lärande för hållbar utveckling.
Träffarna baseras i stor utsträckning på interaktiva övningar där deltagarna får en känsla för och förtrogenhet med utbildningsperspektivet. De vetenskapliga teorier och modeller som presenteras vid träffarna konkretiseras genom praktiska övningar under och mellan nätverksträffarna. Deltagarna organiseras i lär-grupper. Professionsutveckling sker bland annat genom att rektor får kunskap om ett antal centrala begrepp inom lärande för hållbar utveckling och möjlighet att förankra dem i den egna verksamheten.
Block 1
Deltagarna arbetar med vad lärande för hållbar utveckling är med utgångspunkt i FN:s globala mål och kopplingen till skolans styrande dokument. Innehållsfrågor och utryck för lärande för hållbar utveckling i utbildning relateras till rektors arbete att leda förändring och utvecklig i utbildning. Skolverkets modul Leda förändring används som utgångspunkt för diskussion och övningar. Ett kartläggningsmaterial som kombinerar lärares och skolledares utgångspunkter i arbetet med lärande för hållbar utveckling är centralt i detta block och deltagarna förväntas genomföra en enkätundersökning med sin egen personal.
Block 2
I detta block belyses rektorsroll i skolans arbete med lärande för hållbar utveckling från ett transformativt utbildningsperspektiv. Begreppen pluralism och holism utgör bas för diskussion och gemensamt arbete. Syftet är att påvisa de organisatoriska förutsättningar som i forskning och beprövad erfarenhet visat sig framgångsrika vid tematiskt och tvärvetenskapligt arbete på en skola eller förskola.
Block 3
Syftet med det tredje nätverkstillfället är att öka kunskapen om hur den interna utbildningens kvalitet kan utvecklas med lärande för hållbar utveckling, men också en sådan utbildnings roll för utvecklingen av ett lokal och global hållbart samhälle. Utmärkande och specifika drag i skolors förbättringsarbete med fokus på lärande för hållbar utveckling presenteras och diskuteras. Bland annat områdena; samverka med det omgivande samhället; autentiska lärsituationer; elevinkluderande arbete och en pedagogisk helhetsidé som förankrar arbetet med lärande för hållbar utveckling inom skolans organisation.
Block 4
I detta block hanteras hur systematiskt kvalitetsarbete, förbättringsarbete i utbildning och lärande för hållbar utveckling kopplar till varandra i ett långsiktigt och transformativt utvecklingsarbete. Vi tar del av beprövad erfarenhet och studerar specifikt framgångsrika ledarhandlingar som identifierats i forskning. I detta block får deltagarna också möjlighet att reflektera och fördjupa sina kunskaper om hur LHU kan framstå som antingen en individuell kunskap eller/och som ett kollektivt ansvar i system och organisationer. Konsekvenser av de båda synsätten diskuteras och hanteras. Block fyra har utformats baserat på feedback från deltagarna under pilotomgång Leda lärande för hållbar utveckling vid Karlstads universitet.
Lärandemål
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kunskaper om och förståelse för vad som utgör en skolas arbete med lärande för hållbar utveckling på skolledarnivå och därigenom utveckla kompetens som ledare för att främja och leda förändring i utbildning. Kursen innehåller moment där deltagarnas direkt får operationalisera sina kunskaper i den egna organisationen.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- identifiera och reflektera kring faktorer som utgör en skolas förändringsarbete med inriktning lärande för hållbar utveckling.
- beskriva, planera, använda och värdera skolutvecklingsverktyg som styrker skolans egen utveckling och gynnar kollegialt lärande inom lärande för hållbar utveckling
- beskriva och problematisera rollen som ledare i arbetet med lärande för hållbar utveckling med stöd i forskning och egen erfarenhet från den lokala kontexten.
- beskriva hur teoretiska kunskaper om de globala målen kan operationaliseras i den egna skolorganisationen
Förväntad inverkan på den egna verksamheten:
En skolorganisation som stödjer helheter och sammanhang i lärande anses inom policyutveckling och forskning vara avgörande för en kunskapsutveckling som ger individer verktyg för en globalt hållbar framtid. I praktiken finns goda exempel på hur skolorganisationer planerar sin verksamhet med hög grad av helhetstänkande. Kritiken att hållbarhetsfrågor appliceras på individer och inte på system och organisationsnivå diskuteras under kursen.
Skolans samlade uppdrag är att verka för kunskapsutveckling, värdegrundsarbete och demokratisk medborgarfostran. Inte som enskilda delar utan med helheten för ögonen.
Utbildningsvetenskaplig forskning visar att kvalitén i skolans verksamhet ökar om unga människor ges utrymme att i demokratisk anda utveckla sig själva och sin omvärld. Elevers inkludering i utbildningens planering diskuteras under kursen och vad det betyder för skolans ledningsnivå.
De globala målen som fastställts av FN är odelbara och skall förverkligas i samarbete mellan många aktörer. Agendan präglar nu många svenska kommuners utvecklingsagendor. För att säkerställa de globala målen krävs därför individer som kan arbeta med värdekonflikter då många av de globala målen är komplexa. Olika lösningar är möjliga för att nå en hållbar samhällsutveckling. Hur individer och samhället hanterar att ta väl underbyggda beslut för samhällens utveckling baserade på helhetstänkande diskuteras i kursen och följande karakteristiska drag för LHU presenteras och hanteras av deltagarna:
- demokratiska arbetssätt
- delaktighet och inflytande
- kritiska förhållningssätt
- reflektion kring värdegrunder
- lokala och globala perspektiv
- en mångfald av pedagogiska metoder
- ämnesövergripande samarbeten
- bidrag till hållbar samhällsförändring
- vara handlingsinriktat
- tillvarata olika lärmiljöer, digitala såväl som fysiska
Kursens övergripande mål är att ge rektor en ökad förståelse för på vilket sätt lärande för hållbar utveckling bidrar till utbildningens generella kvalitet. samt påvisa de verktyg och metoder som finns tillgängliga för att planera och organisera utbildning. Ett annat mål är att ge rektor förtrogenhet och stöd i hur ett transformativt utbildningsperspektiv som LHU påverkas av skolans organisation och ledarskap.
Examination
Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift baserat på ett kartläggningsverktyg som distribueras under kursen samt gemensamma diskussioner.
Lärandemål 3 och 4 examineras genom muntligt och aktivt deltagande i gruppdiskussion. Material och frågor som förbereder examinationen kommer tillhandahållas under kursen.
Genomförande 2024-2025
Kursen genomförs med sammanlagt fem träffar, fyra digitala och en fysisk träff.
Förmiddagsträffarna genomförs kl 8:30-12:00 via zoom.
- Digital kursstart 26 september 2024 (förmiddag)
- Digital träff 22 oktober (förmiddag) Examination 1
- Internat 25-26 november (två heldagar)
- Digital träff 13 december (förmiddag)
- Digital träff 29 januari 2025 (förmiddag) Examination 2
- Digital träff 27 februari (förmiddag)