Biologididaktik
Allmänhetens förståelse och attityder till genetik och genomik (PUGGS)
Kontaktperson: Niklas Gericke
Andra forskare: Rebecca Carver, Charbel El-Hani, Neima Evangelista, Jeremy Castera
Kort beskrivning av forskningen:
I detta projekt har ett enkätinstrument utvecklats med syfte att undersöka sambanden mellan uppfattningar om genetisk determinism, kunskaper i genetik samt attityder till användning av bioteknik som bygger på modern genetik och genomik. En större datainsamling har gjorts med universitetsstudenter i Brasilien, och komparativa jämförelser planeras med studenter från Sverige och USA.
Klimatrelaterade risker
Kontaktperson: Nina Christenson
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet undersöker hur olika pedagogiska verktyg utvecklade vid Centrum för klimat och säkerhet kan användas i undervisning av risker i samband med klimatförändringar.
Läromedel och digitalisering
Kontaktpersoner: Niklas Gericke, Michal Drechsler
Andra forskare: Yvonne Liljeqvist
Kort beskrivning av forskningen:
Tidigare studier visar att läroboken har en dominerande roll för ämnesinnehållet i skolan. Läroböcker är viktiga inte bara som läsmaterial, men ger också en struktur för klassrumsaktiviteter i allmänhet. Frågan är nu om det senaste decenniets tillväxt av IKT och dess introduktion i skolan påverkat skolan och om det har skett en förskjutning i det svenska klassrummet om hur läroplanen antas i klassrummet. I denna studie undersöks användningen av läromedel av lärare i olika ämnen och på olika stadier i klassrummet. Vi undersöker också hur stor andel av undervisningstiden som digitala läromedel används.
Samtida konst och naturvetenskap in en musei- och skolmiljö
Kontaktpersoner: Harald Raaijmakers, Birgitta Mc Ewen
Andra forskare: Nina Christenson, Susanne Walan
Kort beskrivning av forskningen: Denna licentiatstudie utgår från designen av ett pedagogiskt program på samtidskonstmuseet Alma Löv i Sunne, Värmland. Programmet omfattar analys av befintliga konstverk och skapande av elevkonstverk, som alla handlar om kontroversiella naturvetenskapliga teman. Studiens syften är att beskriva museiprogrammets design samt att utforska elevgruppernas successiva tankeprocess i samtalen kring konstverken.
Språkliga perspektiv på genetikundervisning
Kontaktperson: Karin Thörne
Andra forskare: Niklas Gericke
Kort beskrivning av forskningen:
I detta projekt undersöker vi lärares och elevers talade språk under genetiklektioner i årskurs nio i grundskolan. Syftet är att bidra till kunskap om vilka utmaningar som finns inom undervisning och lärande av genetik. Detta görs genom att fokusera på hur lärare presenterar genetikinnehållet och vilka möjligheter studenterna ges att utveckla det specifika ämnesspråket. En serie av 45 inspelade lektioner har analyserats genom olika lingvistiska ramverk Resultaten visar att det finns en rad språkliga utmaningar relaterade till de svårigheter som tidigare rapporterats att elever har med ämnet. T.ex. används centrala begrepp med olika betydelser i olika sammanhang.
Transformation av begreppet hållbar utveckling
Kontaktperson: Niklas Gericke
Andra forskare: Per Sund, Gabriel Bladh
Kort beskrivning av forskningen:
I projektet studeras hur det tvärvetenskapliga och mångfacetterade begreppet hållbar utveckling förstås och undervisas i olika skolämnen. Fokus ligger på studier av hur lärare transformerar hållbar utveckling till praktisk undervisning i olika skolämnen och hur detta påverkas av ämnestraditioner. Resultat relateras till policydokument och läromedel. Projektet genomförs inom ramen för den starka forskargruppen ROSE och är tvärvetenskapligt.