Professionell fortbildning för språklärare
Som en del av projektet har vi utvecklat och genomfört workshops för lärare kring muntliga språkprov, interaktion och bedömning.
En workshop har bestått av en halv dags fortbildning för lärare. Fortbildningen är baserad på forskning inom Testing Talk och ger deltagarna möjlighet att diskutera sociala, bedömningsmässiga och språkliga aspekter av muntliga elevprov. Vi använder oss av autentiska inspelade prov som arbetsmaterial.
Några röster från våra tidigare workshopdeltagare:
"Otroligt nyttigt och lärorikt att lyssna på elevsamtalen och prata om bedömning – hur man bedömer och varför!"
”Intressant ämne, mycket lärorikt att sätta fingret på olika problem som ofta uppstår i verkliga livet. Tack så mycket!”
”En viktig ögonöppnare! Det har gjort mig ännu mer medveten om problematiken och svårigheterna kring nationella prov”.
”Roligt och intressant! Spännande att se vilken effekt saker kan ha på hur samtalet utvecklas – och det delade fokuset på att ”producera tal” kontra att ”följa instruktionerna” som både lärare och elever verkar ha. Gärna heldag workshop!”
”Lärorikt och givande, och vi förmedlar vidare till våra kollegor!”
”Jättebra form av workshop, en modell som man skulle kunna använda sig av i andra sammanhang, t ex på ämneskonferenser. En ögonöppnare!”
”Intressant upplägg, kul att sitta och diskutera de olika muntliga testerna. Vill gärna göra fler sådana här workshops!”
”Intressant att få analysera tillsammans med andra och att få möjlighet att diskutera och synliggöra det vi hört/sett i elevsamtalen”.