Den pressade förskolan?
Projektet Den pressade förskolan? är ett avhandlingsprojekt av Maria Lennartsdotter som startade år 2019. Avhandlingsprojektet belyser svensk förskola så som den framställs av fler än 1000 pedagoger under #pressatläge 2018. Det handlar om beskrivningar av bristande villkor för att genomföra arbetet med barnen på ett tillfredställande vis.
Den svenska förskolan som fram tills nyligen omtalats i termer som ”outstanding” och ”ett internationellt föredöme”. I nationella undersökningar framkommer att vårdnadshavare generellt sett är nöjda med förskolans verksamhet samt att pedagogerna överlag har en positiv syn på sitt arbete. Samtidigt börjar en annan bild av förskolan ta form. Bland annat visar flera forskningsstudier att pedagoger upplever problem med stora barngrupper och låg personaltäthet. Det finns också tecken på att förutsättningarna för pedagogerna i förskolan har förändrats. Andelen personal med pedagogisk utbildning minskar, fler pedagoger sjukskrivs och allt fler pedagoger visar symtom på psykisk ohälsa. Samtidigt som personalförutsättningarna ändrats har flera förändringar skett i förskolans läroplan då områden som ämnesdidaktik, målorientering och undervisning numera fått utökat utrymme.
Upplevelser av bristfälliga arbetsvillkor syns också i sociala medier. Bland annat har några förskollärare startat Facebookgruppen Förskoleupproret, som arbetar för att förbättra arbetssituationen för pedagoger i svensk förskola och idag har fler än 35000 medlemmar. 2018 bad gruppen sina medlemmar att skicka in berättelser som skildrar bristfälliga arbetsvillkor i förskolan under #pressatläge. Dessa berättelser utgör avhandlingens empiriska underlag.
Pedagogers upplevelser av bristande arbetsvillkor är betydelsefullt att undersöka utifrån flera skäl. Framförallt utifrån att förskolan idag utgör en stor del av många familjers vardag, då 86% av alla barn deltar i förskolans verksamhet. Att förskolan även har en positiv långsiktig inverkan på barn, både gällande dess psykiska välmående och skolprestationer, motiverar också betydelsen av att undersöka pedagogernas arbetssituation.
Syftet med projektet:
Syftet med mitt avhandlingsprojekt är att bidra med kunskap om arbetssituationen i svensk förskola och vilken betydelse det har för pedagogernas professionella yrkesidentitet.
Centrala frågeställningar:
-Hur beskrivs förändringar i förskolans samhällsuppdrag och praktik i pedagogers texter om förskolans pressade läge?
-Hur relaterar dessa förändringar till beskrivna förutsättningar för den pedagogiska professionen
-Vilka yrkesidentiteter framträder relaterat till beskrivna förändringar och förutsättningar i pedagogers texter om förskolans pressade läge?
Studien:
Studiens data består av texter författade av förskollärare och barnskötare under #pressatläge, en hashtag skapad i syfte att visa skildra arbetssituationen i svensk förskola.
Publikationer
A turning point from the preschools’ past: A narrative analysis of #pressatläge
The preschool teacher: A caring professional or a rebellious robot?