Fundig
![](/files/styles/gallery_image/public/2021-12/Sk%C3%A4rmavbild%202021-12-10%20kl.%2010.21.17.png?itok=5NNmgA0y)
![](/files/styles/gallery_image/public/2021-12/Sk%C3%A4rmavbild%202021-12-10%20kl.%2010.20.44.png?itok=khSaDll1)
![](/files/styles/gallery_image/public/2021-12/Sk%C3%A4rmavbild%202021-12-09%20kl.%2014.10.01.png?itok=gVPx0QvL)
![](/files/styles/gallery_image/public/2021-12/Sk%C3%A4rmavbild%202021-12-09%20kl.%2014.10.40.png?itok=dtuAoRko)
![](/files/styles/gallery_image/public/2021-12/Sk%C3%A4rmavbild%202021-12-09%20kl.%2014.10.20.png?itok=jaZCj8_j)
Forskarskolan för undervisningens digitalisering (Fundig) utgör en del av Akademin för smart specialisering och finansieras av Karlstads universitet och Region Värmland.
![](/files/styles/max_650x650/public/2020-02/FUNDIG.jpg?itok=2dZB0kHl)
Forskarskolan omfattas av yrkesverksamma lärare som inom sin läraranställning har möjlighet att genomföra forskarutbildning. Utbildningens fokus är ämnesdidaktik och digitalisering exempelvis kring teman som användning av digitala hjälpmedel i den pedagogiska verksamheten och digitalisering i skolan. Forskarskolans syfte är att utveckla empiriskt grundad kunskap och bidra till kompetensuppbyggnad med inriktning mot digitalisering i skola och förskola i regionen. Forskarutbildningen sker inom forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete och de forskarstuderanden förväntas skriva var sin licentiatuppsats under sina fyra år som licentiand.
Aktuellt
Fundig presenterar - postrarna Helen; Sofie; Lorena, Andreas, Ann-Kristin
Publikationer
Licentiatuppsatser
Educational technology for visualization in upper secondary physics education - the case of GeoGebra, Lorena Solvang, 2022
Motstånd, måsten och möjligheter - Gymnasielärare om medie- och informationskunnighet i ett digitaliserat svenskämne, Ann-Kristin Hamberg, 2021
Att tänka geografiskt i en digital undervisningsmiljö: En studie av högstadielärares kunskapsbas och användning av digitala verktyg i geografiundervisningen, Sofie Nilsson, 2021
Designing for the incorporation of programming in mathematical education: Programming as an instrument for mathematical problem solving, Andreas Borg, 2021
Modeller och modellering med digitala verktyg i högstadiets teknikundervisning, Helen Brink, 2021
Övriga Publikationer
Programmering som ett matematiskt instrument, 2021 Andreas Borg
Learning with friction—students’ gestures and enactment in relation to a GeoGebra simulation, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2021
The incorporation of programming in mathematical education, Andreas Borg, 2021
How can GeoGebra support physics education in upper-secondary school—a review, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2021
Teaching digital models: secondary technology teachers' experiences, Helen Brink, Nina Kilbrink, Niklas Gericke, 2021
Tekniklärares erfarenheter av undervisning om digitala modeller i högstadiets teknik undervisning (s7-16) Helen Brink, 2021
Val av digitala lärresurser i SO-ämnena, text till webbkurs, Martin Kristiansson, Emil Mörk & Sofie Nilsson, 2021, Skolverket
Going digital? Geography Education in Swedish Secondary School, Sofie Nilsson & Gabriel Bladh, 2020
Programming as a mathematical instrument: the implementation of an analytic framework, Andreas Borg, Maria Fahlgren, Kenneth Ruthven, 2020
Students’ collaborative learning of friction by use of GeoGebra and generation of their own representations, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2020
Geospatial thinking in a digital teaching and learning environment, Sofie Nilsson, 2019
Teaching modelling using digital tools in secondary technology education - Teachers’ experiences, Helen Brink, Nina Kilbrink, Niklas Gericke, 2019
Vad händer när dynamiska matematikprogram används i gymnasiefysiken? Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2019
GeoGebra in physics education, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2018
Filmer & media
Presentationer WETT dagarna (oktober 2021): Bland nättroll och desinformation – skolledarens roll
Fundig presenterar sin forskning i några korta filmer: Ann-Kristin Hamberg, Lorena Solvang, Andreas Borg, Helen Brink, Sofie Nilsson
Intervju Pedagog Värmland - Sofie Nilsson
Intervju Pedagog Värmland - Andreas Borg
Inlägg kau.se (maj 2018)
Artikel Region Värmland (maj 2018)
Artikel skolvärlden (okt 2017)
Inlägg IT-pedagogen (sep 2017)
Inlägg kau.se (sep 2017)
![](/files/styles/max_650x650/public/2020-02/FUNDIG.jpg?itok=2dZB0kHl)