Fundig
Forskarskolan för undervisningens digitalisering (Fundig) utgör en del av Akademin för smart specialisering och finansieras av Karlstads universitet och Region Värmland.
Forskarskolan omfattas av yrkesverksamma lärare som inom sin läraranställning har möjlighet att genomföra forskarutbildning. Utbildningens fokus är ämnesdidaktik och digitalisering exempelvis kring teman som användning av digitala hjälpmedel i den pedagogiska verksamheten och digitalisering i skolan. Forskarskolans syfte är att utveckla empiriskt grundad kunskap och bidra till kompetensuppbyggnad med inriktning mot digitalisering i skola och förskola i regionen. Forskarutbildningen sker inom forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete och de forskarstuderanden förväntas skriva var sin licentiatuppsats under sina fyra år som licentiand.
Aktuellt
Fundig presenterar - postrarna Helen; Sofie; Lorena, Andreas, Ann-Kristin
Publikationer
Licentiatuppsatser
Educational technology for visualization in upper secondary physics education - the case of GeoGebra, Lorena Solvang, 2022
Motstånd, måsten och möjligheter - Gymnasielärare om medie- och informationskunnighet i ett digitaliserat svenskämne, Ann-Kristin Hamberg, 2021
Att tänka geografiskt i en digital undervisningsmiljö: En studie av högstadielärares kunskapsbas och användning av digitala verktyg i geografiundervisningen, Sofie Nilsson, 2021
Designing for the incorporation of programming in mathematical education: Programming as an instrument for mathematical problem solving, Andreas Borg, 2021
Modeller och modellering med digitala verktyg i högstadiets teknikundervisning, Helen Brink, 2021
Övriga Publikationer
Programmering som ett matematiskt instrument, 2021 Andreas Borg
Learning with friction—students’ gestures and enactment in relation to a GeoGebra simulation, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2021
The incorporation of programming in mathematical education, Andreas Borg, 2021
How can GeoGebra support physics education in upper-secondary school—a review, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2021
Teaching digital models: secondary technology teachers' experiences, Helen Brink, Nina Kilbrink, Niklas Gericke, 2021
Tekniklärares erfarenheter av undervisning om digitala modeller i högstadiets teknik undervisning (s7-16) Helen Brink, 2021
Val av digitala lärresurser i SO-ämnena, text till webbkurs, Martin Kristiansson, Emil Mörk & Sofie Nilsson, 2021, Skolverket
Going digital? Geography Education in Swedish Secondary School, Sofie Nilsson & Gabriel Bladh, 2020
Programming as a mathematical instrument: the implementation of an analytic framework, Andreas Borg, Maria Fahlgren, Kenneth Ruthven, 2020
Students’ collaborative learning of friction by use of GeoGebra and generation of their own representations, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2020
Geospatial thinking in a digital teaching and learning environment, Sofie Nilsson, 2019
Teaching modelling using digital tools in secondary technology education - Teachers’ experiences, Helen Brink, Nina Kilbrink, Niklas Gericke, 2019
Vad händer när dynamiska matematikprogram används i gymnasiefysiken? Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2019
GeoGebra in physics education, Lorena Solvang & Jesper Haglund, 2018
Filmer & media
Presentationer WETT dagarna (oktober 2021): Bland nättroll och desinformation – skolledarens roll
Fundig presenterar sin forskning i några korta filmer: Ann-Kristin Hamberg, Lorena Solvang, Andreas Borg, Helen Brink, Sofie Nilsson
Intervju Pedagog Värmland - Sofie Nilsson
Intervju Pedagog Värmland - Andreas Borg
Inlägg kau.se (maj 2018)
Artikel Region Värmland (maj 2018)
Artikel skolvärlden (okt 2017)
Inlägg IT-pedagogen (sep 2017)
Inlägg kau.se (sep 2017)