Nyheter

  • 2024-11-14

    Pris för uppsats om förskolebarns teknikintresse

    Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King har tilldelats priset Årets examensarbete. De har studerat könsskillnader i hur barn tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolans teknikundervisning.

    Under sina VFU-perioder observerade lärarstudenterna Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King att flickor och pojkar ofta närmade sig teknikaktiviteter på olika sätt under fri lek. Dessa insikter väckte deras intresse för att undersöka könsrelaterade skillnader i hur fem- till sexåringar tar sig an en planerad bygg- och konstruktionsuppgift.

  • 2024-11-07

    Bidrag till praktiknära skolforskning

    Skolforskningsinstitutet har beviljat tre projekt vid Karlstads universitet bidrag till praktiknära skolforskning. Universitetet har även en medsökande till ytterligare ett projekt. Målet är förbättrad undervisning inom det svenska skolväsendet.

    Forskarna vid Karlstads universitet som beviljats bidrag har alla ett särskilt intresse för ämnesdidaktik, lärande och undervisning i ämnen. Forskningsfokus ligger på det som händer i klassrummet och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen. Forskarna vill veta mer om hur eleverna ska lära sig olika ämnen på ett bättre sätt, och för att få svar arbetar man tillsammans med lärare och elever. 

  • 2024-09-23

    Hallå där och grattis…

    … Per Blomberg, nybliven doktor i matematikdidaktik. Du har disputerat med avhandlingen Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer.

    Vad handlar din avhandling om? 

    – Avhandlingen behandlar ämnesdidaktiskt innehåll i statistik som bör erbjudas grundlärarstudenter inom lärarutbildningen. Dessutom utforskar den undervisningsstrategier som kan stödja studenternas utveckling i att undervisa inom detta ämnesområde. Avhandlingsprojektet har särskilt fokuserat på inferentiell statistik som ämnesinnehåll för undervisning. 

  • 2024-08-22

    Modersmålsundervisning ger bättre studieresultat

    – Många forskare kan se att skolämnet modersmål förbättrar elevers studieresultat och läs- och skrivkunnighet, samtidigt som de får ökade språkkunskaper och en förstärkt flerspråkig identitet. Det säger Maria Dahlberg, adjunkt i svenska språket vid Karlstads universitet, som deltog i arrangerandet av nätverksdagen för modersmålslärare.

    Cirka 140 modersmålslärare med representanter från 34 språk besökte Karlstads universitet när Regionalt utvecklingscentrum, Ruc, i samarbete med Skolverkets nätverk för Samordnare för nyanländas lärande, bjöd in till modersmålslärardagen. Dagen varvade föreläsningar med diskussioner.

  • 2024-05-27

    Svart-vit debatt om digital skolutveckling

    ”För varje komplext problem finns det ett enkelt svar – och det är fel”. Det är ett citat* som Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, gärna använder sig av när det gäller digital skolutveckling.
    – Det är dags att sluta leta efter de enkla svaren. Vi behöver förstå dessa frågor från ett fördjupat och mer nyanserat perspektiv.

    Christina Olin-Scheller var en av talarna när forskare med olika bakgrund gav sina perspektiv om digitaliseringen av skolan för skolans makthavare. Den digitala skolutvecklingen innebär många möjligheter, men också utmaningar. Går det att säga att mobiler i klassrummet bara är störande? Och är det bättre eller sämre att läsa på skärm? 

  • 2024-05-03

    Ljus framtid för yrkeslärare förmedlades på Yrkes-SM

    Den 23-25 april arrangerades Yrkes-SM i Karlstad och yrkeslärarprogrammet och VAL-projektet var på plats för att berätta mer om möjligheterna att bli yrkeslärare.

     Vi vill att fler ska få upp ögonen för att bli yrkeslärare, säger Maria Rundberget, utbildningssamordnare för Vidareutbildning av lärare, VAL, vid Karlstads universitet.