Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete
”Forskning i ett fält som berör digital teknik är att hela tiden sikta mot ett rörligt mål då utvecklingen går snabbt.”

Ann-Britt Enochsson växte upp i Eda i västra Värmland. Under gymnasietiden tog hon en studiepaus och jobbade några månader i Helsingfors. Därför ville hon lära sig lite finska efter sin studentexamen och en fristående kurs vid Stockholms universitet blev hennes första kontakt med universitetsvärlden. Efter att ha flyttat tillbaka till Värmland jobbade hon som outbildad lärarvikarie innan hon sökte och kom in på klasslärarutbildning vid dåvarande Högskolan i Karlstad. Efter sin examen arbetade hon 17 år som lärare i grundskolan i alla årskurser och med alla typer av tjänster alltifrån resurslärare till rektor. Hon har också arbetat vid svenska utlandsskolor. Numera har hon lärarlegitimation i en rad ämnen från årskurs 1 i grundskolan till årskurs 3 på gymnasiet.
Ann-Britt Enochsson började som timanställd för lärarutbildningskurser vid dåvarande Högskolan i Karlstad hösten 1996 efter att ha kompletterat sin lärarexamen med pedagogik på C-nivå och en kandidatexamen i psykologi. Hon hade samtidigt kommit in på forskarutbildning i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hösten 1997 fick hon en doktorandtjänst i Karlstad, men var samtidigt fortsatt doktorand vid Göteborgs universitet. Hon ansökte om överflyttning när högskolan blev universitet och disputerade vid Karlstads universitet 2001.
- I min forskning fokuserar jag på hur digitala medier, främst internet, kan användas i lärande och undervisning. Under årens lopp har detta fält bytt namn i takt med att nya medier utvecklats. Idag väljer jag att kalla det Undervisningens digitalisering. Jag började med att studera informationssökning och kritisk granskning ur ett elevperspektiv. Senare har det bland annat handlat om hur lärarstudenter förbereds att använda digitala medier i klassrummet. Just nu handlar det mest om lärares användning av och syn på digitala medier, till exempel vilken roll digitala medier kan spela i relation till förskolans demokratiuppdrag och hur de kan utveckla verksamheten i skolan.
Ann-Britt Enochssons forskningsområde är väldigt brett och hon har samarbetat med kollegor inom biblioteks- och informationsvetenskap samt med informatik och datavetenskap.
- Forskning i ett fält som berör digital teknik är att hela tiden sikta mot ett rörligt mål då utvecklingen går snabbt. Skolan är dessutom en trögrörlig organisation – på gott och ont – och det gäller att hålla balansen mellan dessa två ytterligheter. Om vi som forskare inte klarar det, kommer forskningen inte att kännas relevant för dem den skall komma tillgodo.
Ann-Britt Enochsson har inte bara gjort karriär som lärare och forskare. På hennes cv finns också insatser som langosbagare, sopbilschaufför och gatumusikant. På sin lediga tid umgås hon så mycket hon kan med sin sambo, sina fyra barn och deras familjer.
