Introduktionskurs för forskarutbildning inom Forskarskolan om hållbar samhällsförändring
Kursen vänder sig i första hand till doktorander som ingår i Forskarskolan om hållbar samhällsförändring (CRS). I forskarskolan ingår i dag doktorander som är antagna inom ämnena historia, kulturgeografi, risk-och miljöstudier, sociologi, socialt arbete och statsvetenskap.
Kursens mål
Efter genomgången kurs skall doktoranden kunna
1. redogöra för hur begreppet hållbarhet kan definieras samt diskutera begreppets möjligheter och begränsningar i en analytisk bemärkelse såväl som i konkret förändringsarbete,
2. identifiera och diskutera på vilket sätt vetenskapsteoretiska förhållningssätt får konsekvenser för hur hållbar samhällsförändring konceptualiseras,
3. urskilja några centrala teman kopplade till hållbar samhällsförändring och analysera dessas relevans i relation till det egna avhandlingsarbetet, samt
4. reflektera kring hur ett tvärvetenskapligt perspektiv skulle kunna vara användbart för att studera en hållbarhetsaspekt som urskiljs i det egna avhandlingsarbetet.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen behandlar hur begreppet hållbarhet (samt varianter av det) konceptualiseras av olika aktörer på sätt som politiserar eller avpolitiserar viktiga frågor och företeelser. Vidare behandlas hur förståelsen av hållbarhet får konsekvenser för vilka samhällsförändringar som ses som nödvändiga att genomföra.
I kursen varvas presentation av relevant teori och centrala begrepp med empiriska exempel och fallbeskrivningar. Ett viktigt inslag är att doktoranden får dra paralleller till sitt eget avhandlingsarbete och på det sättet identifiera eller utveckla sina tankar om vilka hållbarhetsaspekter arbetet rymmer.
Kursen genomförs genom föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande på obligatoriska seminarier.
Kvalitetsuppföljning
Under och efter kursen sker en uppföljning av måluppfyllelse och förutsättningar för lärande i kursen. Denna skall vara vägledande för utveckling och planering av kommande kurser.