Pedagogiskt arbete som forskningsfält
Kursen startar i maj 2023
Efter genomgången kurs skall doktoranden kunna
visa förståelse för
- relationen mellan pedagogiskt arbete och det utbildningsvetenskapliga fältet som helhet
- olika forskningstraditioner inom pedagogiskt arbete
- grundläggande förutsättningar för forskning inom pedagogiskt arbete
- aktuella frågeställningar inom pedagogiskt arbete som forskningsfält
visa färdigheter och förmågor
- att använda grundläggande och centrala begrepp inom pedagogiskt arbete på ett adekvat sätt
- att redogöra för och diskutera för forskningsfältet relevanta frågor på ett inomvetenskapligt sätt
- att orientera och placera sig inom pedagogiskt arbete som forskningsfält med avseende på traditioner och forskningsfrågor
samt
visa värderingsförmåga och förhållningssätt
- i relation till olika traditioner och frågeställningar inom forskningsfältet pedagogiskt arbete
Behörig att gå kursen är den som är antagen till forskarutbildning. Kursen vänder sig i första hand till doktorand i pedagogiskt arbete, men är öppen även för forskarstuderande i andra humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner och vars forskning riktas mot det utbildningsvetenskapliga verksamhetsfältet.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga presentationer. Kursen avslutas med en individuell skriftlig uppgift som granskas vid ett seminarium.
För doktorand i
Pedagogiskt arbete