Anders Eriksson
Forskning
Inriktningen på forskningen är mot grundskolans undervisning om fotosyntes
Avsikten är att uppgradera undervisningen om fotosyntes genom ett bredare anslag än som varit fallet under tidigare undervisning om fotosyntes. Vill belysa fotosyntesens stora betydelse även för hållbarhetsfrågor såsom klimatförändingar, energifrågor, artbevarande och livsmedelsförsörjning.
Huvuddelen av forskningen avses utföras som praktikutvecklande forskning främst på en högstadieskola.
Undervisning
Undervisar 20% på olika biologikurser inom biologilärarutbildning och biologutbildning.
Samverkan
Deltar i forskaskolan KÄKK (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum)
Biografi
Har undervisat ca 30år på högstadiet i främst biologi och kemi men också matematik. Parallellt har jag undervisat ett tiotal år i psykologi på komvux.
Innehar lärarlegitimation även för geografi, biologi och psykologi för gymnasiet.
Utbildad psykoterapeut steg 1 i kognitiv beteendeterapi KBT och har arbetet med terapi 1,5 år i ett ungdomsprojekt.
Övrigt
Masterexamen i psykologi med inriktning Vård- och stödsamordning.
Deltagit i tre vetenskapliga publikationer inom psykologiämnet. Bidragen har där varit främst analys enligt en typ av tematisk metod kallad empirisk fenomenologisk psykologisk metod, enligt prof. Gunnar Karlssons modell.
Publikationer
- Anders Eriksson, Niklas Gericke, Daniel Olsson, 2024
- Anders Eriksson, 2022