Christina Larsson
Forskning
Min avhandling Att lära genom improvisation – en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning är en sammanläggningsavhandling som förutom en kappa innehåller fyra artiklar. Avhandlingens övergripande syfte är att utforska improvisationens roll och villkor i grundskolans musikundervisningen. Detta görs genom en litteraturstudie, kvalitativa intervjuer med musiklärare och en praktiknära, deltagarbaserad aktionsforskningsstudie. I avhandlingen utvecklas ett transaktionellt perspektiv på meningsskapande i fri gruppimprovisation grundat i Deweys pragmatiska filosofi och hans begrepp estetiskt erfarande och estetisk händelse. Genom detta perspektiv synliggörs kvaliteter av improvisation såsom expressivitet, agens och responsivitet (EAR), liksom kroppsliga, kognitiva och etiska aspekter av meningsskapande. I avhandlingen föreslås att fri gruppimprovisation kan förstås med hjälp av följande koncept: som etiskt samskapande och samlärande handling, som undersökande handling i rörelse, som spelrum för fantasi och känsla samt som ett rum för subjektsblivande. Detta innebär att lärare kan omförhandla sin roll och se sig som samspelare. Med avhandlingen ges ett empiriskt, teoretiskt, metodologiskt och didaktiskt bidrag till praktiken och den musikpedagogiska forskningen samt till lärarutbildning.
Jag är medredaktör och författare i antologin Expanding the space for improvisation pedagog in music - a transdisciplinary approach, utgiven på Routledge 2019.
Johansen, G. G., Holdhus, K., Larsson, C. & MacGlone, U. (2019). Expanding the space for improvisation pedagog in music - a transdisciplinary approach. London: Routledge.
Länk till avhandlingen:
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=1&af=%5B%5D&searchType=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&query=Att+lära+genom+improvisation&language=sv&pid=diva2%3A1359697&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=research&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-3199
Undervisning
På Musikhögskolan Ingesund (MHI) undervisar jag i allmän musikdidaktik på musiklärarprogrammet. Vidare är jag handledare och examinerande lärare för självständiga arbeten.
Biografi
Efter sångpedagogexamen från Örebro Musikpedagogiska Institut har jag arbetat som sångpedagog, musiklärare och körledare i kulturskola, grundskola och gymnasieskola, men framförallt på Lunnevads folkhögskola. Vid sidan av undervisning har jag också musicerat som solist i ett flertal konstellationer, men också som körsångare. Jag har också arbetat som lärarutbildare vid Linköpings universitet och Stockholms universitet. Efter masterutbildning i musikpedagogik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm fick jag en doktorandtjänst vid Musikhögskolan, Örebro universitet och disputerade där 2019.
Utvalda publikationer
Larsson, C. & Öhman, J. (2018). Music Improvisation as an Aesthetic Event. Towards a transactional approach to meaning-making. European Journal of Philosophy in Arts Education 01(3), pp. 85–142.
Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2019). Improvisation in general music education – a literature review. British Journal of Music Education 36(1), s. 49–67. doi:10.1017/S026505171800013X
Larsson, C. (2019). A Deweyan take on improvisation as an experience – an example from a Swedish Year 4 music class. I G. G. Johansen, K, Holdhus, C. Larsson och U. MacGlone, (Red.). (2019). Expanding the space for improvisation pedagogy in music – a transdisciplinary approach, pp. 66–81. London: Routledge.
Larsson, C. (2019). Att lära genom improvisation – en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning. Doktorsavhandling, Örebro universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1359697/FULLTEXT01.pdf
Larsson, C. & Georgii-Hemming, E. (2020). Improvisation i musikundervisningen - tre lärares didaktiska förhållningssätt. Nordic Research in Music Education, 1(1), pp. 81–102.https://nrme.no/index.php/nrme/article/view/2636/4632
Larsson, C. (2022). Estetiskt erfarande i improvisation som transaktionellt meningsskapande. I P. Bouquelon och A. Burman (red.), I rörelse – Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang. Södertörns högskola.
Publikationer
- Christina Larsson, Eva Georgii-Hemming, 2020
- Christina Larsson, 2019
- Christina Larsson, 2019
- Redaktör, 2019
- Guro Gravem Johansen, Kari Holdhus, Christina Larsson, Una MacGlone, 2019
- Christina Larsson, Eva Georgii-Hemming, 2019
- Guro Gravem Johansen, Kari Holdhus, Christina Larsson, Una MacGlone, 2019
- Christina Larsson, Johan Öhman, 2018
- Christina Larsson, Eva Georgii-Hemming, Eeva Siljamäki, Una MacGlone, Guro Gravem Johansen, 2016
- Christina Larsson, 2016
- Christina Larsson, 2015
- Christina Larsson, 2015
- Christina Larsson, Eva Georgii-Hemming, 2015