Hélène Ohlsson
Forskning
Jag är en tvärvetenskaplig forskare i vägkorsningen av teaterhistoria och genusforskning. Min forskning kretsar främst kring skådespelerskans yrkeshistoria med ett särskilt intresse för 1800-talets teater och skådespelarkonst, som min avhandling 2018 var ett bidrag till, "Gudomlig, ingenting mindre än gudomlig!" Skådespelerskan Ellen Hartmans iscensättningar på scen och i offentligheten .
Relationen till det förflutna och feministisk historieskrivning är frågor som upptar mig, liksom hur celebritetsfenomen som divaskap och dandyism rasifieras och politiseras. I mina postdoktorala studier har jag fortsatt att utveckla diva och dandy som teoretiska begrepp, samt intresserat mig för kritiska vithetsstudier. Eftersom jag har en bakgrund som skådespelerska och teaterregissör tar min forskning alltid sin utgångspunkt i situerad kunskap.
Förutom att skriva refereegranskade artiklar publicerar jag även regelbundet populärvetenskapliga texter. Jag föreläser även i en mer populärvetenskaplig form inom tredje uppgiften utanför universitet och högskolor.
Undervisning
Jag undervisar i kurser i genusvetenskap på grund- och avancerad nivå.
Samverkan
Som forskare anknuten till CGF – Centrum för genusforskning och Kufo – Kulturvetenskapliga forskargruppen på Karlstad universitet.
Utvalda publikationer
Monografi
”Gudomlig, ingenting mindre än gudomlig!” Skådespelerskan Ellen Hartmans iscensättningar på scen och i offentligheten, Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet, Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2018, Stockholm, 2018
Referee-granskade artiklar och bokkapitel
Ohlsson, Hélène, ”Harriet Bosse’s Autobiography: Feminist Historiography and the Counter-Story of a Labeled Muse”, Nordic Theatre Studies 2023/2024 (Accepterad för publicering)
Ohlsson, Hélène, ”Skev sexualitet runt sekelskiftet 1900: Hur skådespelaren Gustaf Fredriksson blev homosexuell” Lambda Nordica, Skev, Vol. 26, No, 4–1, 2021, s. 23–49.
Ohlsson, Hélène, “Performing Nordic White Femininity: Two Swedish Divas in the U.S. in the Nineteenth-Century”, Nordic Theatre Studies on Transnational Influences, Vol. 32 no. 1, 2020, s. 54–70.
Andra vetenskapliga artiklar och bokkapitel
Ohlsson, Hélène, "Famas framfart - Greta Garbo, Tora Teje och skådespelares erfarenhetsmässiga samhörighet", Aiolos – Tidskrift för litteratur, teori och estetik: Dr Mabuses 1920-tal, nr 74–75, 2022–2023, s. 170–185.
Ohlsson, Hélène, "Förakt, inspiration och avund - Strindbergs relation till Dramatens stjärnskådespelare under 1800-talet" kapitel i antologin Strindbergiana, Trettioåttonde samlingen utgiven av Strindbergsällskapet, Carlander, Cecilia (red.), Strindbergssällskapet, [Stockholm], 2023, s. 77–101.
Ohlsson, Hélène, ”Diva”, Lambda Nordica, Queer Concepts for the 2020s, Vol. 25 No. 1 2020, s. 38–42. (Inbjuden författare).
Ohlsson, Hélène, ”Världar av poesi: Skådespelerskan Emilie Högqvist i Rom 1842–43”, kapitel i antologin Luften så klar: Nordeuropeiska författare och konstnärer i Rom 1780–1950, Roland Lysell, Mattias Pirholt & Anna Smedberg Bondesson (red.), Stockholm: Makadam förlag, 2020, s. 140–169.
Publikationer
- Hélène Ohlsson, 2023
- Hélène Ohlsson, 2023
- Hélène Ohlsson, 2021