Hur kan forskarskolor hjälpa doktoranderna att bli klara i tid?
2024-11-19Den frågan behandlades vid Forskarskolan natur- och teknikvetenskaps höstmöte i Gammelkroppa. Frågan behandlades ur doktorand-, handledar-, samt prefektperspektiv.
– Slutfasen av doktorandstudierna är för många en tid fylld av hårt arbete, men ibland händer det något i doktorandprojekten som gör att det blir svårt att, utan modifieringar eller anpassningar av doktorandprojekten, bli klar i tid, säger Roger Renström, föreståndare för Forskarskolan NT. Det kan även röra sig om praktiska svårigheter som att kalendermässigt få ihop en betygsnämnd och opponent.
Omfattningen av doktorandstudierna är maximerad till fyra års heltidsstudier, enligt den förordningstext som forskarutbildningen lyder under. Det är viktigt att man som doktorand uppdaterar sin ISP, individuell studieplan, och den tid som man använt för forskarstudier.
– Släpande uppdateringar kan skapa en onödig oro i slutet av forskarutbildningen, säger Roger Renström.
Forskarskolans syfte
Tanken är att forskarskolan ska utgöra en sammanhållen utbildningsmiljö för doktorander inom naturvetenskapliga och tekniska forskarutbildningsämnen. Uppgifter för forskarskolan är att säkerställa en god introduktion för forskarskolans doktorander och att organisera gemensamma kurser och andra aktiviteter utifrån doktorandernas behov och forskarutbildningsämnenas lärandemål. Forskarskolan kan också ge uppdrag till forskarutbildningsämnen att anordna gemensamma kurser och organisera fortbildning och andra aktiviteter utifrån handledarnas behov.
– Universitetet har idag en rutin för framtagande och uppföljning av doktorandernas ISP, men det är svårt för lärosätet att agera ifall så inte sker, säger Eva Bergman, forskningssamordnare på Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap. På den punkten behöver vi som handledare bli bättre, så att alla doktorander verkligen har en bra planering i sin regelbundet uppdaterade ISP.