Bra, bättre, bäst – hur man stegvis förbättrar sin verksamhet
Att arbeta med förbättringar i sina processer är inget man gör framgångsrikt om man tror att det är något man kan göra vid ett tillfälle och sedan vara klar. Det är ett arbete man gör hela tiden varje dag för att stegvis närma sig målet; en verksamhet helt utan slöseri. Vad du kommer kunna läsa i de här följande raderna är om när ett sådant steg togs, med hjälp av en student vid Karlstads universitet, för att förkorta ledtiderna i ett prototypflöde.
Alla verksamheter kan bli bättre än gårdagen, med rätt metoder och verktyg som är anpassade efter den aktuella verksamheten kan alla företag nå nya höjder. Under våren 2020 undersöktes prototypflödet hos ett högteknologiskt företag i Karlskoga. Företaget hade under en tid upplevt att projekt blev kraftigt försenade till följd av att ledtiderna vid prototypframtagning var väldigt långa. För att undersöka vad som orsakar de långa ledtiderna fick en student vid Karlstads universitet i uppdrag att som examensarbete finna de bakomliggande orsakerna till problemen.
Genom att använda sig av en mängd förbättringsverktyg och metoder, för att analysera intervjuer och data som presenterats av företaget, kunde man bland annat konstatera att en samsynhet kring vad problemet är saknas, att den upprättade arbetsstandarden inte följs, att en stor andel av den totala ledtiden berodde på underleverantörer och att flödets utformning är problematisk.
Lösningarna som föreslogs för att förkorta ledtiderna och därigenom förbättra verksamheten var att en workshop bör anordnas där de som arbetar i flödet får möjlighet att ge sina åsikter. På så sätt kan man skapa en samsynhet kring vad rotproblemet är och utforma flödet på ett lämpligare sätt. Underleverantörernas långa ledtider kan man kringgå på två olika vis, antingen kan man starta upp en egen prototypverkstad på företaget eller så bör man ha särskilda underleverantörer som enbart tar fram prototypmateriel. Flödet är idag inte optimerat för prototypframtagning och därför bör företaget ifrågasätta sina egna processer för att nå framgång.
Bra idag, bättre imorgon – det är så man arbetar med ständiga förbättringar.
