Projektet för tydligare läraridentitet fortsätter
2016-06-10Uppföljningar av ämneslärarprogrammet vid Karlstads universitet visar att studenter efterfrågar moment för att stärka identiteten som lärarstudent och blivande lärare. Därför genomfördes hösten 2015 pilotprojektet Propu, Professionell och personlig utveckling. Nu har Propu utvärderats och det blir en fortsättning.
- Lärarutbildningsnämnden har beslutat att avsätta medel för Propu även under höstterminen 2016. Precis som i pilotomgången är målgruppen ämneslärarstudenter med ingångsämne biologi, kemi, matematik eller naturkunskap som precis påbörjat sin utbildning, säger Tony Ingemarsson, utbildningssamordnare för lärarutbildningen.
De studenter och lärare som deltog i pilotprojektet var positiva och önskade en fortsättning. Vissa förslag till förbättringar kom fram och dessa ligger till grund för höstens program.
- Under den första träffen, i samband med terminsstarten, kommer studenterna att få vara med på föreläsning om gruppdynamik och om att arbeta framgångsrikt i grupp. Utöver det kommer de att få träffa de yrkesverksamma lärare som blir deras mentorer under första läsåret, säger Tony Ingemarsson.
Att träffarna kommer fördelas under första läsåret är ett resultat av den utvärdering som gjordes efter pilotprojektet. Både studenterna och de yrkesverksamma mentorerna upplevde att träffarna låg för nära varandra i tid och att det inte fanns så stort utrymme för egen reflektion mellan tillfällena. Studenterna upplevde också att det blev svårt att få utrymme för dessa viktiga möten när det närmade sig examinationer i respektive kurs.
Mer information
Läs mer i tidigare artikel.