Blogg: My CTF Story – Maria Åkesson
2021-12-03Maria Åkesson är lektor i företagsekonomi och forskar främst om tjänstefiering med fokus på tillverkningsindustrin. Här reflekterar hon över värdeskapande, sin forskning och första mötet med CTF.
Min första kontakt med CTF var genom Per Skålén som var min handledare under tiden jag skrev mitt examensarbete under hösten 2004. Julen samma år spenderade jag och min familj i Thailand och när den första tsunamivågen nådde Phukets stränder befann vi oss mitt på Patong Beach. Märkt av min upplevelse i Thailand den julen stod jag inför uppgiften att färdigställa och försvara mitt examensarbete, något jag trots allt måste ha gjort ett relativt bra jobb med då Per föreslog att jag borde söka mig till forskarstudier på CTF. Utan större aning om vad det faktiskt skulle innebära att bli doktorand, antog jag utmaningen, och med tanke på att jag fortfarande är kvar, så var det nog ett bra val!
Jag har hunnit medverka i ett flertal forskningsprojekt. De senast åren har jag varit ledare för projektet, som vi så fyndigt döpt till, ”ServzChall” vilket står för Servitization Challenge. Precis som namnet antyder var tanken med projektet att deltagande företag skulle ta fram utmaningar kopplat till sin tjänstefieringsprocess och sedan jobba med dessa för att på så sätt komma längre fram mot att bli ett tjänstefierat företag.
Tjänstefiering handlar om att förstå kunden för att kunna skapa tjänster som lever upp till kundens förväntningar. Men det handlar också om förmågan att skapa tjänsteinnovation kopplat till kundens processer, då kunden själv inte alltid är medveten om sina egna behov. Tankesättet som vi ofta applicerar i vår tjänstefieringsforskning är samma som ligger bakom mycket av den forskning som bedrivs på CTF, nämligen tjänstelogik. För mig bygger tjänstelogiken på att förstå värdeskapande och då CTF nu fyller 35 år kan det vara på sin plats att reflektera över vad som är värdeskapande för CTF och för oss som jobbar här.
Det finns många fördelar med att jobba på CTF och en av dessa är helt klart möjligheten att få jobba tillsammans med företag. Jag tror att det är en viktig del av nyckeln till CTF:s framgång – att vår forskning bygger på nära samarbete med näringslivet och följaktligen också på verkliga utmaningar och problem. Att få jobba i en miljö som har som syfte att ständigt utveckla sig själv och andra kan också vara förenligt med press. Vi har en mer eller mindre uttalad policy att endast det bästa är gott nog för CTF och ett framgångsrikt forskningscenter kräver också hårt arbete för att bevara sin framgång. Här är jag övertygad att CTF-kulturen spelar en stor roll till varför många av oss orkar och vill lägga många timmar på vårt jobb. Vi har skapat en unik universitetskultur, fri från hierarkier, där det är minst lika viktigt att ses och skratta i fikasoffan som att diskutera de senaste forskningsrönen. Det gör att vi orkar och vill göra vårt bästa!
Att få jobba på CTF är ett privilegium och jag värdesätter stort den kollegitet som vi gemensamt har skapat. Vi är ett mångvetenskapligt forskningscenter där många starka individer samsas under ett paraply med en gemensam strävan att förstå värdeskapande i olika kontexter och att ha roligt under tiden vi gör det. Jag har redan varit inne på det, men just det faktum att vi har roligt, är ytterligare en del av nyckeln till CTF:s framgång. Att vi har roligt speglar också av sig och gör att andra vill hänga med oss. CTF attraherar forskare från hela världen vilket hjälper oss att bli ännu bättre.
Sammanfattningsvis tycks jag ha landat i ett par bitar av den nyckeln som leder till upprätthållandet av ett framgångsrikt forskningscenter, nämligen ett nära samarbete med det omgivande samhället, både i form av organisationer och andra forskare, fokus på att lösa verkliga problem som gör skillnad för kunder/medborgare/brukare och slutligen, den kanske viktigaste biten av allt: Att vi har roligt på jobbet!