Geomediaprojekt undersöker historiska dataspel
2025-04-17Peter Wikström, docent i engelska vid Karlstads universitet, ska tillsammans med Geomedia utveckla projektansökningar tillsammans med Embracer Games Archive i Karlstad.
– Projektet fokuserar på materiella objekt hos historiska dataspel, såsom omslag, konvolut, förpackningar, manualer, och design på skivor och kassetter.
– Tillvägagångssättet i forskningsprojektet är multimodal diskursanalys, säger Peter Wikström. Så det kommer att göras urval ur Embracers massiva arkiv som analyseras i fallstudier med olika ingångar och frågeställningar.
Projektet täcker olika tidsperioder och typer av spel för att bidra till kunskap om de materiella objektens betydelse. Något som är extra viktigt när det kommer till historiska spel.
– En anledning till att det är intressant att börja med just historiska spel är att det materiella kring spel hade en större betydelse för berättande och gestaltning såväl som marknadsföring förr, säger Peter Wikström. Idag är spelmediet väldigt digitaliserat och säljs och förmedlas digitalt.
Kopplingen till Geomedia erbjuder en intressant vinkel genom att kombinera medier och plats. Peter Wikström ser möjligheter för delstudier som fokuserar på lokala versioner av spelmaterial.
– Exempelvis kan det finnas en amerikansk, en japansk och en europeisk utgåva och i vissa fall tror jag att Embracer Games Archive faktiskt har flera av de här utgåvorna så att det går att genomföra analyser för att jämföra just hur utformningen av de här materialen och omslagen målgruppsanpassades för olika marknader.
En annan aspekt är att undersöka Embracer Games Archive som en lokal plats i Karlstad, men som samtidigt är en massiv internationell aktör.
– Hur arbetar Embracer med sitt arkiv genom att både vara en plats här i Karlstad och samtidigt vara en plats för saker som kommer från hela världen? Det är intressant att titta på.
Forskningsarbetet kommer att ske på plats i arkivet på Örsholmen i Karlstad, där Peter Wikström och hans kollegor redan har startat ett pilotprojekt med ett urval av cirka 35 spel. Förväntningarna på pilotprojektet är konkreta.
– Vi tittar på ett litet urval med en specifik frågeställning – svenska spel med en didaktisk profil, specifikt sådana som bygger på kända barnböcker. Det blir ett test av analysmetoden, men också helt enkelt en intressant fallstudie i sig.
Peter Wikström hoppas att projektet ska bidra till att skapa kunskap kring spelmediet som han anser vara en av våra största kulturformer idag - men samtidigt lite av en doldis inom forskningen. Han ser också en konkret nytta för Embracer Games Archive.
– En del av svaret är att det är en del av deras uppdrag - att främja, förmedla och bevara spel och spelkultur och att hjälpa forskare.



