Hallå där Per Echeverri …
2021-12-06… som börjat trappa ner inför pensionen och som just nu befinner sig i slutfasen av ett projekt som fokuserat på färdtjänstresor för utsatta resegrupper. Berätta, vad handlar det om?
- Ja, det stämmer. Jag har tillsammans med Nicklas Salomonson vid Högskolan i Borås undersökt hur resegrupper med olika former av funktionshinder upplever färdtjänstresor. Detta för att utveckla ny kunskap om hur bättre tjänster kan utvecklas för denna resenärsgrupp. Forskningen har skett inom ramen för interregprojektet Response som involverar aktörer i Sverige, Norge, Danmark, Estland och Litauen.
Hur har ni gått tillväga?
- I vårt delprojekt har vi studerat resenärer, förar- och bokningspersonal i Värmland och Göteborg för att få en djupare kunskap kring deras interaktion före, under och efter en färdresa. Vi har intervjuat, observerat, fotograferat och videofilmat ute på fältet och på arbetsplatser. Genom detta underlag har vi kunnat analysera hur resenärer med funktionsvariationer hanterar de många besvärliga situationer som de utsätts för i samband med transporter och vilka strategier de utvecklar för att hantera dessa.
- Vi har också tittat på resenärernas upplevelse av att förflytta sig inom ramen för, och i gränslandet mellan, två olika servicesystem - ett transport- och ett sjukvårdssystem. Här har vi identifierat platser, situationer och aspekter som är särskilt besvärliga. Bland annat handlar det om bristande samverkan och förståelse i relationerna mellan olika personalgrupper inom det ekosystem av serviceorganisationer som har som ambition att skapa värde för dess kunder, i detta fall resenärer och patienter. Vi har analyserat data utifrån ett värdeförstörelseperspektiv och skapat en begreppslig typologi över hur olika praktiker kan relatera till varandra och driva värde i olika riktningar.
Hur kan er forskning användas i praktiken?
- Vi har bland annat sammanställt resultat från vår forskning i en handbok - en praktiskt orienterad kunskapsöversikt för transportansvariga inom fältet anropsstyrd trafik. Den innehåller kunskaper om upplevelser av interaktion inom färdtjänst och sjukresor samt rekommendationer och metoder för att skapa en bättre förståelse för resenärer vid utveckling av transportlösningar och reseupplevelser. Vi hoppas att den kan vara ett stöd vid utveckling inom området.
- De som ansvarar för utvecklingen av transporttjänster behöver djupare insikt i vad som är avgörande för resenärer med funktionshinder i samband med faktiskt resande, inte bara svar från enkäter och fokusgrupper. Anropsstyrd trafik betraktas allt mer som en väg framåt i att utveckla samhällets transporter, särskilt utanför tätorter och naturligtvis som en del i minskandet av privat bilåkande.
I början av nästa år väntar pension, om du skulle summera din tid som forskare i tre ord – vilka skulle det vara?
- Det var ingen enkel uppgift. Det får bli: fritt, segt och ibland meningsfullt.
Läs mer om projektet och handboken här!
Per Echeverri disputerade 1999 vid Handelshögskolan Göteborgs universitet. Hans forskning har ofta berört det sociala samspelet i servicemöten och särskilt då kunders användarupplevelser. Pers forskning omfattar också fenomen såsom organisationskultur, professionell identitet, besvärliga kunder, gruppkommunikation och organisatorisk samverkan. Per var lite av en pionjär med att använda etnografisk videometodik i studiet av olika typer av serviceverksamheter. Han har skrivit ett 40-tal vetenskapliga artiklar, rapporter och bokkapitel inom områden som service management, marknadsföring och organisering.